Voeding voor tijdens een marathon

Sportdrank tijdens de marathon

De marathon is een lange tocht waar je goed voor moet eten. Tijdens het hardlopen moet het lichaam een constante bron van energie hebben om door te blijven rennen en op een hoog tempo de marathon uit te lopen.

Voeding is tijdens een marathon de belangrijkste factor om het lichaam vrijwel eindeloos door te laten gaan en de eindstreep te behalen. In dit artikel lees je alles over de onmisbare voeding die je tijdens een marathon moet eten om op topniveau te presteren. Met deze voeding ga je de eindstreep gegarandeerd halen.

Lees meer

De ideale voeding voor een marathon

Voeding voor de marathonDe marathon is een lange tocht van ruim 40 kilometer. Gedurende deze tocht wordt er ontzettend veel van het lichaam gevraagd, alle energiebronnen worden opgeroepen om te zorgen dat het lichaam goed kan blijven functioneren.

Het is hierbij belangrijk dat het lichaam de juiste stoffen binnenkrijgt om continu op topniveau te kunnen presteren. Door voeding voor, tijdens en na een marathon efficiënt in te zetten kun je ervoor zorgen dat het lichaam lang door kan blijven lopen en dat je de marathon met succes zult afronden.

In dit artikel lees je alles over sportvoeding die voor, tijdens en na een marathon kunt nemen.

Lees meer

Wat te doen bij steken tijdens het hardlopen?

Krampen tijdens het lopen

Als je regelmatig hardloopt dan heb je vast weleens te maken gehad met vervelende steken in de buik. Het lichaam is tijdens een looptraining intensief bezig om zware prestaties te leveren, talloze processen in het lichaam moeten op volle toeren werken om te zorgen dat het lichaam goed blijft functioneren.

Bijna 30% van de hardlopers geeft aan tijdens een training te kampen met steken. Gelukkig is er zeer eenvoudig iets aan te doen. In dit artikel lees je waar de steken door worden veroorzaakt en wat je kunt doen om te voorkomen dat je hier tijdens de hardloopsessie last van krijgt.

Lees meer

Eten en drinken tijdens het lopen

Eten en drinken tijdens het lopen

Tijdens een hardloopsessie heeft het lichaam regelmatig behoefte aan nieuwe voedingsstoffen. Hardlooptrainingen vragen veel van het lichaam, zeker als je meer dan 60 minuten intensief aan het bewegen en verbrand je hiervoor ontzettend veel calorieën en zweet veel.

Het is daarom belangrijk om het lichaam de juiste stoffen te geven, dit kun je doen door goed te eten en drinken tijdens het hardlopen. Er zijn bovendien talloze accessoires die je goed kunt gebruiken tijdens een sessie.

In dit artikel lees je alles over eten en drinken tijdens het hardlopen.

Lees meer

Waarom proteïne shakes gebruiken na het hardlopen?

Proteine shakes na het hardlopen
Tijdens een hardloopsessie is het belangrijk om voldoende vocht en suikers in het lichaam te hebben. Na een training heeft het lichaam vooral behoefte aan eiwitten.

De spieren zijn flink beschadigd en het is van belang om deze goed te laten herstellen. Op dat moment hebben de spieren eiwitten nodig welke de scheurtjes repareren. Een hoge eiwitinname is na een training dan ook van belang, zo kunnen de spieren goed gerepareerd worden en zijn deze op tijd hersteld voor de volgende hardlooptocht.

Met proteïne shakes kun je zorgen voor een snelle en efficiënte inname van eiwitten.

Lees meer

Welke sportvoeding kun je gebruiken bij hardlopen?

Sportvoeding voor hardlopers

Hardlopers leggen lange tochten af en vragen veel van hun lichaam. Ze halen hun energie uit voeding. Het is daarom, om de prestaties te verbeteren, belangrijk om goed te eten.

Maar niet alleen ontbijt, lunch en avondeten zijn belangrijk.

Sportvoeding is een ideale aanvulling op deze maaltijden en zorgt voor de extra voedingsstoffen die hardlopers helpen om langer door te gaan. De voeding bestaat voor een groot deel uit suikers of uit eiwitten. Afhankelijk van de behoeftes van de hardloper is er altijd juiste sportvoeding om de prestaties te verbeteren.

Lees meer

Wat moet je drinken tijdens lange looptrainingen?

Drinken tijdens hardlopen

Hardlooptrainingen kunnen kort of lang zijn. Als je voor lange tijd gaat hardlopen dan is het zeker belangrijk om het lichaam goed te behandelen. Door de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen kun je het lichaam voldoende energie geven om door te blijven gaan. Het is hierbij niet alleen dat je genoeg eet maar ook dat je de juiste hoeveelheid vocht binnenkrijgt.

Een hardloopsessie die langer dan 90 minuten duurt is ontzettend intens en vraagt erg veel van het lichaam. Allerlei voorraden nemen af, vooral de glycogeen voorraad vermindert. En daar moet je wel op de juiste manier mee omgaan. 

Lees meer