Wat moet je drinken tijdens lange looptrainingen?

Drinken tijdens hardlopen

Hardlooptrainingen kunnen kort of lang zijn. Als je voor lange tijd gaat hardlopen dan is het zeker belangrijk om het lichaam goed te behandelen. Door de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen kun je het lichaam voldoende energie geven om door te blijven gaan. Het is hierbij niet alleen dat je genoeg eet maar ook dat je de juiste hoeveelheid vocht binnenkrijgt.

Een hardloopsessie die langer dan 90 minuten duurt is ontzettend intens en vraagt erg veel van het lichaam. Allerlei voorraden nemen af, vooral de glycogeen voorraad vermindert. En daar moet je wel op de juiste manier mee omgaan. 

Wat is glycogeen en waarom heb je het nodig?

De stof glycogeen is gerelateerd aan de stof glucose. Het zorgt voor de energieopslag in ons lichaam. Wanneer wij meer energie binnenkrijgen dan wij op dat moment verbruiken dan wordt dit tijdelijk opgeslagen. Hebben wij deze energie op korte termijn nodig dan kan deze snel worden gebruikt.

Een hardloopsessie van meer dan 90 minuten vraagt alle energie die is opgeslagen. Op dat moment moet het lichaam op zoek naar een andere bron van energie, zoals de vetreserves in het lichaam.

Door middel van vetverbranding wordt vet omgezet in energie en kun je blijven hardlopen. Dit proces kost zuurstof. Het lichaam moet hard werken om het vet te verbranden en heeft hier ongeveer 10% van de zuurstof voor nodig. Dit houdt in dat er minder zuurstof naar de spieren gaat en dat je hierdoor minder hard kunt lopen.

Als je langer dan 90 minuten op dezelfde snelheid wilt blijven hardlopen dan is het belangrijk om deze glycogeenvoorraad aan te vullen om zo weer voldoende energie te hebben en de vetverbranding tegen te gaan. Je kunt bepaalde sportdranken drinken om deze energie binnen te krijgen. 

Sportdranken voor lange harlooptrainingen

Na 90 minuten hardlopen is de voorraad van een groot aantal stoffen in het lichaam erg laag. Het is nodig om deze snel weer aan te vullen. Sportdranken die rijk zijn aan suikers zorgen voor de nodige energie om alle processen te laten draaien. Het vult de glycogeenvoorraad aan en helpt het lichaam om door te blijven gaan.

Maar niet alleen deze voorraad bereikt een dieptepunt na 90 minuten. Het vocht moet ook goed worden aangevuld, maar je mag ook niet teveel drinken. Een te hoge vochtinname zorgt voor een hoge concentratie natrium. Dit is eenvoudig te voorkomen door sportdrankjes met elektrolyten te drinken.

Sportdrankjes die voldoen aan de eigenschap hypertoon zijn geschikt als bron van suikers en energie. Deze drankjes bevatten een hogere hoeveelheid suikers dan ons bloed en zorgen er zo voor dat het lichaam voldoende suikers heeft om de spieren te stimuleren. Isotone sportdranken zijn af te raden na 90 minuten hardlopen omdat deze een te lage hoeveelheid suikers bevatten en hierdoor niet voldoende suikers leveren om de spieren voor lange tijd actief te laten bewegen.