Fastfood na het sporten even goed voor je lichaam als sportdrank?

Fast food na het sporten

Iedereen die graag een frietje lust zal al wel eens in de verleiding zijn gekomen.

Je hebt net hard gesport (heel wat calorieën verbrand), hebt weinig in huis om te eten, en je moet toch nog langs de frituur op weg naar huis.

Je toch iets eten om te herstellen na het sporten, waarom dan geen lekker frietje met een saté?

Dat is wat enkele onderzoekers aan de Universiteit van Montana zich moeten hebben afgevraagd.

Zij organiseerden een onderzoek om uit te weten of speciale sportvoeding beter is dan fast food om te herstellen na een inspanning.

Ze lieten een groep fietsers 90 minuten rijden, net genoeg om alle energie voorraden in de spieren, de glycogeenreserves, uit te putten.

Daarna werden de fietsers in 2 groepen verdeeld, de ene groep kreeg na hun rit enkele energierepen voorgeschoteld, de andere een fast food maaltijd. Beide maaltijden bestonden uit exact dezelfde hoeveelheid vetten, proteïnes en koolhydraten.

Tijdens de 4 uur na de fietssessie volgden de onderzoekers de proefpersonen van nabij op om te kijken hoe snel ze herstelden van de inspanning. En belangrijker, of er een verschil bestond tussen de verschillende maaltijden en de snelheid waarmee ze herstellen.

Uit het onderzoek bleek dat de glycogeenopname, het omzetten van koolhydraten in energie voor de spieren, exact hetzelfde was, onafhankelijk wat de deelnemers hadden gegeten.

Dus: alle remmen los in de frituur na het sporten?

Jammer genoeg niet.

De glycogeenopname mag dan wel hetzelfde zijn voor de 2 maaltijden, er zijn een paar belangrijke verschillen:

  • Te veel eten: de hoeveelheid dat de deelnemers aan dit onderzoek aten was exact uitgeteld. Als je uitgehongerd een frituur binnenstapt is de kans redelijk groot dat je teveel gaat eten.
  • Niet de juiste verhoudingen: in de studie werd er nauw op toegezien dat zowel de sportrepen als fast food, een goede verhouding macro-voedingsstoffen bevatten. Bij veel fast food is die verhouding niet helemaal juist. De kans dat je de verkeerde vetten of teveel koolhydraten binnenkrijgt is heel groot.
  • Soort fast food: Langsgaan bij een fast food keten of een grasgevoederde hamburger met lekkere groentjes eten zijn 2 totaal verschillende dingen. De kwaliteit van de ingrediënten in zoals bij elke maaltijd heel belangrijk.

Je hoeft dus geen speciale sportvoeding te eten, maar het maakt het wel een pak makkelijker om de juiste stoffen binnen te krijgen!

Wat is creatine en voor wie is het geschikt?

Voedingssupplementen helpen om de spieren en andere lichaamsdelen beter te ontwikkelen. Zo kan worden gezorgd dat er in minder tijd meer resultaat wordt behaald.

Creatine wordt gebruikt om de spieren te stimuleren en om deze in veel kortere tijd veel groter te laten worden. Dit kan het resultaat met enkele procenten versnellen, dit is ongekend vergeleken met de meeste supplementen.

In dit artikel wordt beschreven wat creatine is en voor wie het geschikt is.

Lees meer

Voedingssupplementen bij het sporten

voedingssupplement

Voor veel sporters zijn voedingssupplementen een onmisbaar onderdeel in het dieet. Door aanvullende middelen te nemen zullen de prestaties verbeteren en kun je ervoor zorgen dat de conditie sneller verbetert, spieren op korte termijn beter ontwikkelen en het lichaam sterker wordt.

Er zijn talloze soorten voedingssupplementen die ieder specifieke eigenschappen voor het lichaam hebben. Deze kunnen voor talloze doelen gebruikt worden. Zo zijn er supplementen die gericht zijn op de ontwikkeling van spieren en weer andere middelen die tijdens een hardloop- of fietssessie helpen om langer door te gaan.

In dit artikel lees je alles over deze bruikbare sportmiddelen.

Lees meer

Krachttraining en proteïne shakes

Proteïne shake drinken na een krachttraining-eiwitten

Het hoofddoel van krachttraining is om sterker te worden en de spieren te laten groeien. Je kunt hiervoor elke dag in de fitness staan en tot het uiterste gewichtheffen.

Maar dit resulteert al snel in vervelende blessures. Vooral wanneer het voedingspatroon niet goed is afgestemd op het lichaam en de behoeftes na de trainingssessies is het moeilijk om krachttraining zo efficiënt mogelijk uit te voeren. Gelukkig zijn er supplementen die je kunt gebruiken om de spierbouw te stimuleren en zo te zorgen dat je in kortere tijd steeds sterker wordt.

Proteïne shakes zijn een onmisbaar element in het voedingspatroon van een krachtsporter. Door te zorgen voor voldoende eiwitten blijven de spieren goed functioneren en kunnen deze op de juiste manier groter worden.

Lees meer

Wat moet je eten voor en na een krachttraining?

Krachttraining draait niet alleen om het uitvoeren van de juiste krachtoefeningen om zo de spieren te laten groeien. Een factor die als even belangrijk wordt gezien is een goed voedingspatroon. Deze moet perfect aansluiten op de behoeftes van het lichaam. Wil je ervoor zorgen dat de spierbouw in het lichaam na een sessie krachttraining zo efficiënt mogelijk wordt uitgevoerd dan is het belangrijk om de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen.

De meest primaire stof voor spierbouw is proteïne. Door elke dag 0,8 tot 1 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht binnen te krijgen zorg je voor een voldoende inname om de spierbouw na een krachttraining zo veel mogelijk te stimuleren.

Maar vooraf aan een krachttraining heb je ook specifieke behoeftes. Om te zorgen dat de spierbouw in je lichaam zo goed mogelijk kan worden uitgevoerd lees je in dit artikel wat je voor en na een krachttraining moet eten.

Lees meer

Energiegels tijdens een triathlon

Energiegels tijdens een triathlon

Een triathlon bestaat uit meerdere intensieve activiteiten; zwemmen, fietsen en hardlopen. En elk onderdeel heeft een grote invloed op de energievoorraden in het lichaam.

Om te zorgen dat je tijdens een wedstrijd geen tekort aan energie krijgt of slap in elkaar zakt is het belangrijk om voldoende energierijke middelen binnen te krijgen. Zo voorkom je dat het lichaam stilvalt en dat je moet opgeven.

Met energiegels kun je op een efficiënte manier zorgen dat het lichaam voldoende energie binnenkrijgt en je daarbij ook zo lang mogelijk door kunt gaan om de wedstrijd uit te lopen. In dit artikel lees je hoe je de energiegels zo efficiënt mogelijk kunt inzetten.

Lees meer

Wat zijn goede sportdranken voor een triathlon?

Kerrville Triathlon Festival 2013Een triathlon is een gigantische opdracht voor het lichaam. Het is daarom belangrijk om het lichaam voldoende voedingsstoffen te bieden om hierbij optimaal te presteren. Sportdranken zijn een handig middel om voor voldoende voedingsstoffen te zorgen en tegelijkertijd ook de vochtvoorraden bij te vullen.

Om maximaal gebruik te maken van deze drankjes is het belangrijk om een drankje te kiezen dat goed aansluit bij je lichaam en behoeftes. Je leest in dit artikel daarom welke sportdranken ideaal zijn voor een triathlon en hoe je deze zo efficiënt mogelijk kunt inzetten.

Lees meer

Voeding voor tijdens een marathon

Sportdrank tijdens de marathon

De marathon is een lange tocht waar je goed voor moet eten. Tijdens het hardlopen moet het lichaam een constante bron van energie hebben om door te blijven rennen en op een hoog tempo de marathon uit te lopen.

Voeding is tijdens een marathon de belangrijkste factor om het lichaam vrijwel eindeloos door te laten gaan en de eindstreep te behalen. In dit artikel lees je alles over de onmisbare voeding die je tijdens een marathon moet eten om op topniveau te presteren. Met deze voeding ga je de eindstreep gegarandeerd halen.

Lees meer

De ideale voeding voor een marathon

Voeding voor de marathonDe marathon is een lange tocht van ruim 40 kilometer. Gedurende deze tocht wordt er ontzettend veel van het lichaam gevraagd, alle energiebronnen worden opgeroepen om te zorgen dat het lichaam goed kan blijven functioneren.

Het is hierbij belangrijk dat het lichaam de juiste stoffen binnenkrijgt om continu op topniveau te kunnen presteren. Door voeding voor, tijdens en na een marathon efficiënt in te zetten kun je ervoor zorgen dat het lichaam lang door kan blijven lopen en dat je de marathon met succes zult afronden.

In dit artikel lees je alles over sportvoeding die voor, tijdens en na een marathon kunt nemen.

Lees meer

Sportvoeding om jouw triathlon tot een goed einde te brengen

Sportvoeding voor triathlon

Een triatlon is een grote uitdaging voor het lichaam. Zelfs wanneer je er maanden voor traint is de tocht die gevuld is met zwemmen, fietsen en lopen erg zwaar. Om het lichaam voldoende energie te geven om de triatlon succesvol uit te lopen is het belangrijk om de juiste stoffen binnen te krijgen.

Door gebruik te maken van sportvoeding kun je zorgen dat het lichaam geweldige prestaties kan leveren en je de wedstrijd zonder vervelende honger of een tekort aan energie uit zult lopen.

In dit artikel lees je alles over het inzetten van sportvoeding bij een triatlon.

Lees meer