De ideale voeding voor een marathon

Voeding voor de marathonDe marathon is een lange tocht van ruim 40 kilometer. Gedurende deze tocht wordt er ontzettend veel van het lichaam gevraagd, alle energiebronnen worden opgeroepen om te zorgen dat het lichaam goed kan blijven functioneren.

Het is hierbij belangrijk dat het lichaam de juiste stoffen binnenkrijgt om continu op topniveau te kunnen presteren. Door voeding voor, tijdens en na een marathon efficiënt in te zetten kun je ervoor zorgen dat het lichaam lang door kan blijven lopen en dat je de marathon met succes zult afronden.

In dit artikel lees je alles over sportvoeding die voor, tijdens en na een marathon kunt nemen.

Wat doet een marathon met je lichaam?

Tijdens het hardlopen gebruikt het lichaam veel energie om bloed naar de spieren te pompen. Daarbij verliest het lichaam veel vocht doordat het continu aan het zweten is om voor afkoeling te zorgen. Al deze processen gebruiken stoffen die wij alleen via voeding en drinken binnenkrijgen.

Als je tijdens het hardlopen niet voldoende energie hebt dan kun je op een gegeven moment niet meer door gaan. Zo zul je de marathon nooit uitlopen. Lees daarom hieronder wat je kunt doen om met goede voeding de marathon uit te lopen.

Voeding om voor de marathon te eten

Tijdens het lopen heeft het lichaam vooral behoefte aan koolhydraten. Zorg er daarom voor dat de maag wordt gevuld met koolhydraten die op een redelijk tempo worden verteerd door de spijsvertering. Denk hierbij aan pasta zoals spaghetti en macaroni, maar ook aan een aantal boterhammen of een stevig ontbijt.

Houd er altijd rekening mee dat de maag niet te vol mag zitten, dit kan tijdens het hardlopen tot overlast leiden. Probeer een of anderhalf bord met koolhydraten te eten. Zo bied je het lichaam voldoende energie om te beginnen aan de lange tocht.

Goede voeding tijdens de marathon

Het lichaam moet gedurende de marathon voldoende koolhydraten hebben om door te blijven gaan. Eet daarom tijdens het hardlopen fruit dat rijk is aan suikers zoals bananen.

Tegenwoordig zijn er eenvoudige energiegels die het lichaam binnen enkele minuten kunnen voorzien van een grote hoeveelheid energie. Deze gels zijn eenvoudig verpakt en kunnen hierdoor gemakkelijk worden ingenomen. Doordat de energie in deze pakjes snel door de maag wordt opgenomen zal het binnen enkele minuten voor een energieboost zorgen die helpt om continu door te gaan om de eindstreep van de marathon te behalen.

Ideale voeding na de marathon

Een marathon vereist veel van het lichaam en laat duidelijke sporen na. De spieren zijn flink beschadigd door de lange tocht en moeten op de juiste manier herstellen.

Zorg daarom voor voldoende eiwitten in het lichaam en vul regelmatig de voorraden in het lichaam aan. Eiwit is de belangrijkste voedingsstof voor een goed herstel van de spieren. Eet eieren zonder dooier als avondeten of sluit de marathon af met een goede proteïneshake. Probeer voor elke kilo die je weegt één gram proteïne in te nemen. Dit geeft het lichaam voldoende eiwitten om goed en snel te herstellen van de marathon.