Eten en drinken tijdens het lopen

Eten en drinken tijdens het lopen

Tijdens een hardloopsessie heeft het lichaam regelmatig behoefte aan nieuwe voedingsstoffen. Hardlooptrainingen vragen veel van het lichaam, zeker als je meer dan 60 minuten intensief aan het bewegen en verbrand je hiervoor ontzettend veel calorieën en zweet veel.

Het is daarom belangrijk om het lichaam de juiste stoffen te geven, dit kun je doen door goed te eten en drinken tijdens het hardlopen. Er zijn bovendien talloze accessoires die je goed kunt gebruiken tijdens een sessie.

In dit artikel lees je alles over eten en drinken tijdens het hardlopen.

 Eten tijdens het hardlopen

Het menselijke dieet bestaat vandaag de dag uit duizenden verschillende soorten voeding. Maar tijdens het sporten heb je behoefte aan specifieke voeding, namelijk voeding die rijk is aan suikers en energie. Daarbij moet de voeding snel worden opgenomen. Er zijn slechts enkele voedingsproducten die dit gewenste effect leveren.

Zo zijn er voor lange duurlopers speciale energiegels die zeer eenvoudig kunnen worden ingenomen. De gels zitten verpakt in kleine vacuümverpakkingen en zijn zeer efficiënt om tijdens een training of wedstrijd te gebruiken. Je zuigt het pakje vrijwel direct leeg en de gel wordt binnen enkele minuten door het lichaam opgenomen.

Drinken tijdens het hardlopen

Om zeker te zijn dat je de beste prestaties levert is het belangrijk om regelmatig het vochtgehalte van het lichaam bij te vullen. Tijdens een hardloopsessie gebruik je veel vocht om het lichaam af te koelen. Niet alleen via zweet raakt het lichaam vocht kwijt. Er zijn talloze processen in het lichaam die vocht nodig hebben.

Zorg daarom tijdens een training altijd dat je water bij je hebt. Je kunt een bidon vullen of gebruik maken van kleine flesjes. Water zorgt voor een snelle aanvulling van de vochtreserves en helpt je om binnen korte tijd weer energiek te voelen.

Maar je kunt ook vocht nemen dat rijk is aan suikers. Er zijn talloze verschillende sportdranken welke rijk zijn aan suikers en energie.

Neem bijvoorbeeld isotone sportdrank, deze bevatten eenzelfde hoeveelheid suikerdeeltjes per milliliter als ons bloed. Wanneer je de isotone drankjes gaat drinken tijdens het hardlopen dan zorg je ervoor dat het suikergehalte in het bloed op het juiste niveau blijft. Doe je dit niet, dan kan het erin resulteren dat jij je tijdens de training erg suf gaat voelen en dat het moeilijk wordt om de sessie goed af te maken.

Accessoires voor eten en drinken

Tijdens het hardlopen is het niet prettig om met je handen vol te lopen. Eten en drinken in de broekzak zorgt ook voor irritatie. Gebruik daarom enkele handige accessoires die eten en drinken tijdens het hardlopen vergemakkelijken.

Zo is er een speciale riem voor hardlopers waar kleine flesjes met vocht aan kunnen worden gehangen. Deze flesjes bieden je onderweg een snelle aanvulling van het vocht en helpen je hiermee om door te gaan en de hardloopsessie met succes af te ronden. Zo kun je altijd op topniveau presteren.