Fastfood na het sporten even goed voor je lichaam als sportdrank?

Fast food na het sporten

Iedereen die graag een frietje lust zal al wel eens in de verleiding zijn gekomen.

Je hebt net hard gesport (heel wat calorieën verbrand), hebt weinig in huis om te eten, en je moet toch nog langs de frituur op weg naar huis.

Je toch iets eten om te herstellen na het sporten, waarom dan geen lekker frietje met een saté?

Dat is wat enkele onderzoekers aan de Universiteit van Montana zich moeten hebben afgevraagd.

Zij organiseerden een onderzoek om uit te weten of speciale sportvoeding beter is dan fast food om te herstellen na een inspanning.

Ze lieten een groep fietsers 90 minuten rijden, net genoeg om alle energie voorraden in de spieren, de glycogeenreserves, uit te putten.

Daarna werden de fietsers in 2 groepen verdeeld, de ene groep kreeg na hun rit enkele energierepen voorgeschoteld, de andere een fast food maaltijd. Beide maaltijden bestonden uit exact dezelfde hoeveelheid vetten, proteïnes en koolhydraten.

Tijdens de 4 uur na de fietssessie volgden de onderzoekers de proefpersonen van nabij op om te kijken hoe snel ze herstelden van de inspanning. En belangrijker, of er een verschil bestond tussen de verschillende maaltijden en de snelheid waarmee ze herstellen.

Uit het onderzoek bleek dat de glycogeenopname, het omzetten van koolhydraten in energie voor de spieren, exact hetzelfde was, onafhankelijk wat de deelnemers hadden gegeten.

Dus: alle remmen los in de frituur na het sporten?

Jammer genoeg niet.

De glycogeenopname mag dan wel hetzelfde zijn voor de 2 maaltijden, er zijn een paar belangrijke verschillen:

  • Te veel eten: de hoeveelheid dat de deelnemers aan dit onderzoek aten was exact uitgeteld. Als je uitgehongerd een frituur binnenstapt is de kans redelijk groot dat je teveel gaat eten.
  • Niet de juiste verhoudingen: in de studie werd er nauw op toegezien dat zowel de sportrepen als fast food, een goede verhouding macro-voedingsstoffen bevatten. Bij veel fast food is die verhouding niet helemaal juist. De kans dat je de verkeerde vetten of teveel koolhydraten binnenkrijgt is heel groot.
  • Soort fast food: Langsgaan bij een fast food keten of een grasgevoederde hamburger met lekkere groentjes eten zijn 2 totaal verschillende dingen. De kwaliteit van de ingrediënten in zoals bij elke maaltijd heel belangrijk.

Je hoeft dus geen speciale sportvoeding te eten, maar het maakt het wel een pak makkelijker om de juiste stoffen binnen te krijgen!