Krachttraining en proteïne shakes

Proteïne shake drinken na een krachttraining-eiwitten

Het hoofddoel van krachttraining is om sterker te worden en de spieren te laten groeien. Je kunt hiervoor elke dag in de fitness staan en tot het uiterste gewichtheffen.

Maar dit resulteert al snel in vervelende blessures. Vooral wanneer het voedingspatroon niet goed is afgestemd op het lichaam en de behoeftes na de trainingssessies is het moeilijk om krachttraining zo efficiënt mogelijk uit te voeren. Gelukkig zijn er supplementen die je kunt gebruiken om de spierbouw te stimuleren en zo te zorgen dat je in kortere tijd steeds sterker wordt.

Proteïne shakes zijn een onmisbaar element in het voedingspatroon van een krachtsporter. Door te zorgen voor voldoende eiwitten blijven de spieren goed functioneren en kunnen deze op de juiste manier groter worden.

Waarom zijn proteïne shakes onmisbaar?

Proteïne is een synoniem voor eiwitten. Als je regelmatig aan krachttraining doet dan weet je hoe belangrijk het is om te zorgen voor voldoende eiwitten. Niet alleen geeft deze stof een verminderd hongergevoel waardoor je gedurende de dag minder hoeft te eten maar het helpt ook om de spierbouw te stimuleren. En juist dit laatste punt is essentieel voor een krachtsporter die in korte tijd de beste prestaties wil behalen en het geeft aan hoe belangrijk proteïne shakes zijn.

Eiwitten worden door het lichaam gebruikt om de schade in de spieren te herstellen. Wanneer je bezig bent met krachttraining raken de spieren beschadigd en ontstaan er veel kleine scheurtjes. Deze scheurtjes moeten worden hersteld, dit doet het lichaam door nieuwe cellen in de scheurtjes aan te maken. Door deze scheurtjes op te vullen worden de spieren langzaam groter.

Dit gebeurt niet na een enkele trainingssessie maar verzorgt juist de beste resultaten wanneer je dit regelmatig doet. Een hoge inname aan eiwitten is daarom essentieel om goede spierbouw te stimuleren, door regelmatig proteïne shakes te drinken stimuleer je dit proces.

Hoe zet je proteïne shakes bij krachttraining in?

Na een zware krachttraining zijn de spieren erg beschadigd. In de loop van de opvolgende 24 uur start het herstel van deze spieren. Het is daarom belangrijk om zo snel mogelijk een proteïne shake in te nemen, zo heeft het lichaam voor lange tijd voldoende eiwitten om de spierbouw zo efficiënt mogelijk uit te voeren.

Hoe eerder je de proteïne shakes inneemt hoe sneller het proces wordt gestart en hoe beter dit proces kan worden uitgevoerd. Het is daarom raadzaam om binnen maximaal 2 uur na de krachttraining een shake te nemen.

Je stelt een proteïne shake samen door Whey Proteïne te mixen met water of melk. Er zijn ook samengestelde shakes verkrijgbaar die je gewoon in kunt nemen wanneer je wilt. Zo hoef je zelfs niets te mixen en kun je deze gewoon op ieder moment van de dag innemen.

Let bij het gebruik van proteïne shakes altijd op hoeveel gram eiwitten deze per dosering bevat. Zo kun je dit aanpassen op de hoeveelheid die je per dag wilt binnenkrijgen. Als maatstaf kun je hiervoor je lichaamsgewicht aanhouden. Neem voor elke kilo lichaamsgewicht 0,8 tot 1 gram eiwitten in; houd hierbij altijd rekening met de andere eiwitrijke voedingsstoffen die je op een dag binnenkrijgt.