Voedingssupplementen bij het sporten

voedingssupplement

Voor veel sporters zijn voedingssupplementen een onmisbaar onderdeel in het dieet. Door aanvullende middelen te nemen zullen de prestaties verbeteren en kun je ervoor zorgen dat de conditie sneller verbetert, spieren op korte termijn beter ontwikkelen en het lichaam sterker wordt.

Er zijn talloze soorten voedingssupplementen die ieder specifieke eigenschappen voor het lichaam hebben. Deze kunnen voor talloze doelen gebruikt worden. Zo zijn er supplementen die gericht zijn op de ontwikkeling van spieren en weer andere middelen die tijdens een hardloop- of fietssessie helpen om langer door te gaan.

In dit artikel lees je alles over deze bruikbare sportmiddelen.

Voedingssupplementen voor spierbouw

Voor spierbouw zijn verschillende supplementen verkrijgbaar, hieronder worden creatine en eiwitpoeder beschreven.

Creatine

Wanneer je regelmatig in de sportschool te vinden bent of veel aan gewichtheffen doet dan is creatine een goed middel om te zorgen voor een snelle spiergroei.

Deze stof komt uit nature al voor in onze spieren, maar door extra in te nemen kun je ervoor zorgen dat de spieren hier meer van bevatten. Deze stof is nodig om snelle energie aan de spieren te leveren.

Als je spieren meer van deze stof bevatten kun je ook meer snelle energie verkrijgen en dus betere prestaties leveren. Het voedingssupplement creatine helpt om tijdens krachttrainingssessies harder te gaan waardoor de spierbouw goed wordt gestimuleerd.

Eiwitpoeder

Dit poeder staat ook bekend onder de naam Whey Proteïne. Om spieren goed te laten groeien heb je voldoende eiwitten nodig, dit zijn de bouwstoffen van de spieren. Door dagelijks een hoge inname aan eiwitten toe te voegen aan het voedingspatroon kun je ervoor zorgen dat de spieren zo efficiënt mogelijk groeien.

Door bijvoorbeeld elke dag een proteïne shake te nemen help je het lichaam om de eiwitten goed in te zetten en krachtige prestaties te leveren. Maar ook voor hardlopers en duursporters is eiwitpoeder onmisbaar.

Deze twee artikelen gaan verder in op proteïne shakes en cardio:

Voedingssupplementen voor extra energie

Als je regelmatig traint of lange afstanden aflegt dan is het belangrijk om voldoende energie te hebben. Je wilt echter niet met een volle maag trainen, dit heeft vaak vervelende gevolgen. Hieronder beschrijf ik het voedingssupplement en meerdere voedingsstoffen die je in geconcentreerde hoeveelheden kan nemen om maximaal te presteren.

Cafeïne

Koffie, chocolade, energiedranken; cafeïne zit in een groot aantal voedingssoorten. Door ruim vooraf aan een training cafeïne in te nemen kun je ervoor zorgen dat je tijdens de training meer energie hebt. De stof wordt het beste door het lichaam gebruikt wanneer je deze ruim 2 uur vooraf aan een training inneemt.

Zodra het in de maag komt wordt het opgenomen en zal het in de bloedstroom komen. De hartslag blijft laag waardoor er minder energie wordt verbruikt. Je kunt energie uit voeding en vet zo efficiënter inzetten en ervoor zorgen dat je langere afstanden of betere tijden kunt behalen.

Ontdek meer over cafeïne tijdens het sporten.