Wat is creatine en voor wie is het geschikt?

Voedingssupplementen helpen om de spieren en andere lichaamsdelen beter te ontwikkelen. Zo kan worden gezorgd dat er in minder tijd meer resultaat wordt behaald.

Creatine wordt gebruikt om de spieren te stimuleren en om deze in veel kortere tijd veel groter te laten worden. Dit kan het resultaat met enkele procenten versnellen, dit is ongekend vergeleken met de meeste supplementen.

In dit artikel wordt beschreven wat creatine is en voor wie het geschikt is.

Voor wie is creatine geschikt?

Creatine is vooral geschikt voor sporters die zich richten op spiergroei. Gewichtheffen en full body work-outs richten zich op het ontwikkelen van grote spieren. Het resultaat van deze trainingen wordt versneld wanneer men creatine inneemt. Dit verlaagt het aantal keren dat je een work-out moet uit te voeren. Creatinepoeder wordt naar de spieren vervoerd en helpt je hierdoor om de groei van de spiercellen te stimuleren.

Hoe werkt creatine?

Creatine wordt van nature al aangemaakt in ons lichaam. Het helpt ons om tijdens het uitvoeren van krachtoefeningen meer energie te leveren. Iedere herhaling van een bepaalde oefening vereist kracht om het gewicht omhoog of omlaag te duwen; dit staat ook bekend als een ‘krachtexplosie’. Hoe vaker je een krachtexplosie kunt uitvoeren hoe sneller er scheurtjes in de spieren ontstaan. En dat is bij krachttraining het uiteindelijke doel. Scheurtjes in de spieren worden door het lichaam hersteld en groeiende spieren zijn het directe gevolg hiervan.

Door een aanvulling van creatine te nemen op de dagelijkse hoeveelheid die door het lichaam wordt aangemaakt kan worden gezorgd dat er veel meer krachtexplosies kunnen worden uitgevoerd. De natuurlijke hoeveelheid die door het lichaam wordt aangemaakt is niet altijd voldoende om de resultaten in een gewenste periode te behalen. Je kunt er met creatine dus voor zorgen dat je veel meer groei in de spieren krijgt.

Waarom moet je creatine gebruiken?

Als je je focust op het ontwikkelen van grotere spieren dan is het innemen van extra creatine natuurlijk onmisbaar. De natuurlijke aanmaak zal niet voldoende zijn om te zorgen voor de snelle resultaten. Gebruik je creatine dan zul je in minder weken dezelfde resultaten behalen die je normaal zou behalen.

Soms wordt het supplement gezien als een doping, echter is niets minder waar. Het is juist een aanvulling op de stoffen die het lichaam al uit zichzelf aanmaakt. Sinds de opkomst van het supplement, dat sinds de jaren 90 verkrijgbaar is, zijn er talloze onderzoeken geweest die hebben aangetoond dat het niet schadelijk is voor het lichaam (indien je je houdt aan de voorgeschreven hoeveelheden.)

Wanneer kun je creatine gebruiken?

Voor iedereen met de focus op krachttraining is creatine het meest ideale supplement. Je kunt het het beste gebruiken na een intensieve training.

Na een zware training heeft het lichaam al haar krachtexplosies gebruikt en is het belangrijk om weer een nieuwe aanvulling te bieden. Neem het poeder daarom na een work-out in.

Dit is ook gebruikelijk voor veel andere supplementen, zoals een proteïne shake. De twee stoffen worden daarom vaak met elkaar gecombineerd om een geweldige shake samen te stellen die het lichaam weer volledig oplaadt.