Energiegels tijdens een triathlon

Energiegels tijdens een triathlon

Een triathlon bestaat uit meerdere intensieve activiteiten; zwemmen, fietsen en hardlopen. En elk onderdeel heeft een grote invloed op de energievoorraden in het lichaam.

Om te zorgen dat je tijdens een wedstrijd geen tekort aan energie krijgt of slap in elkaar zakt is het belangrijk om voldoende energierijke middelen binnen te krijgen. Zo voorkom je dat het lichaam stilvalt en dat je moet opgeven.

Met energiegels kun je op een efficiënte manier zorgen dat het lichaam voldoende energie binnenkrijgt en je daarbij ook zo lang mogelijk door kunt gaan om de wedstrijd uit te lopen. In dit artikel lees je hoe je de energiegels zo efficiënt mogelijk kunt inzetten.

Hoe werken energiegels bij een triathlon?

Als je al eerder een triathlon hebt gelopen dan weet je hoe belangrijk het is om tijdens de wedstrijd voldoende te eten en drinken. Je zweet veel en gebruikt ontzettend veel energie. Om de vochtvoorraden bij te vullen moet je regelmatig drinken, andere stoffen kun je juist weer uit voeding halen.

Een energiegel is een koolhydraatrijke substantie die snel door de maag wordt opgenomen. Je kunt dus snel gebruikmaken van de stoffen die in de gel zitten en zo op topniveau blijven presteren.

De gel zit in een vacuümverpakking die je kunt openscheuren. Vervolgens zet je de verpakking tegen je lippen en knijp je zodat alle gel in je mond komt. Je slikt het door en zult snel merken dat het lichaam nieuwe energie uit de gel haalt.

Na de snelle opname wordt de suiker efficiënt door het lichaam vervoerd en kunnen spieren al spoedig gebruikmaken van de nieuwe energie om door te gaan met de wedstrijd.

Energiegels gebruiken tijdens een triathlon

Voor de verschillende onderdelen van de triathlon is het belangrijk om constant voldoende energie in het lichaam te hebben. Je kunt je efficiënt voorbereiden op het zwemmen door vooraf aan de wedstrijd voldoende suikers binnen te krijgen. Let wel op dat je niet teveel en te laat eet om zo misselijkheid te voorkomen.

Tijdens de fietstocht moet de energievoorraad weer worden aangevuld om maximaal door te kunnen gaan. Probeer daarom om direct na het zwemmen een energiegel in te nemen. De gel kan zo tijdens de beginfase van het fietsen worden opgenomen en zal je voldoende energie geven om de lange tocht af te leggen. Omdat het lichaam tijdens het fietsen veel zweet en hierbij veel energie verbruikt is het ook belangrijk om een isotone sportdrank te drinken.

Het is aan het eind van de fietstocht belangrijk om het lichaam goed voor te bereiden op het laatste onderdeel; het hardlopen. Dit is wederom een intensief onderdeel waarbij het lichaam veel vocht kwijtraakt en ontzettend veel energie verbruikt om constant op hetzelfde tempo te blijven rennen. De energiegels kunnen daarom het beste aan het eind van het fietsen worden ingenomen zodat deze beschikbaar zijn tijdens het hardlopen.

Je kunt tijdens de training uitzoeken wat voor jou de beste timing is bij het innemen van deze energiegels. Omdat ieder lichaam tijdens de wedstrijd qua hoeveelheid voedingsstoffen andere behoeftes heeft is het slim om voor jezelf te testen wanneer je het middel zo efficiënt mogelijk gebruikt en op welk moment je moet innemen om de triathlon af te maken.