Ironman en Gatorade sluiten overeenkomst af tot 2018

Ironman Gatorade overeenkomst

Ironman en PepsiCo Inc.’s Gatorade hebben een akkoord voor 3 jaar afgesloten om vanaf 2015 sportdranken te voorzien tijden triathlon wedstrijden in de Verenigde Staten.

Gatorade’s Endurance Formula line vervangt PowerBar, dat werd verkocht aan Post Holdings Inc. in februari, als de officiële sportdrank sponsor van Ironman. Gatorade was al eerder hoofdsponsor van 1999 tot 2009.

De overeenkomst, dat werd aangekondigd op de Interbike beurs in Las Vegas, komt het een moment dat Gatorade zich meer wil profileren op duursport markt. Triathlon is sport bij uitstek gezien de sterke groei van de laatste jaren.

Gatorade en duursport

“Dit is onze manier om te laten zien dat we duursport serieus nemen” aldus Brett O’Brien, algemeen directeur bij Gatorade. “We zien de stijgende populariteit van duursport. Van 5 kilometer joggings tot volledige triathlons.”

Volgens USA Triatlon, de officiële triathlon organisatie in de Verenigde Staten, waren er in 2013 495 000 geregistreerde triathlon deelnemers, een sterke stijging ten op zicht van de 127 000 deelnemers in 1999.

De laatste jaren is PepsiCo begonnen met de verkoop van Gatorade producten in speciaalzaken die zich richten op lopers, wielrenners en triatleten.

Het merk Ironman

Gatorade sponsorde al andere, kleinere loop en triathlon events. maar Ironman is de grootste. Financiële details over de overeenkomst werden niet bekend gemaakt.

World Triathlon Corp., het bedrijf achter Ironman, organiseert in 2014 74 races, in 2008 waren dat er nog maar negen. Voordien werkte het bedrijf met licenties voor hun races, maar trekt nu ook de organisatie van de races naar zich toe.

In totaal zijn er 52 Ironman wedstrijden in de Verenigde Staten, 14 volledige triathlons, 30 halve triathlons en 8 Olympische afstand triathlons.

De overeenkomst tussen Gatorade en Ironman covert 38 races, maar O’Brien verwacht dat ze in 2018 dit contract kunnen verlangen en ook mogelijk internationale events sponsoren.

In België verkoopt Gatorade sportdranken in vloeibare en poedervorm.

In Nederland is het gamma uitgebreider en sponsort het merk verschillende voetbal en hockeyclubs.