Sportvoeding om jouw triathlon tot een goed einde te brengen

Sportvoeding voor triathlon

Een triatlon is een grote uitdaging voor het lichaam. Zelfs wanneer je er maanden voor traint is de tocht die gevuld is met zwemmen, fietsen en lopen erg zwaar. Om het lichaam voldoende energie te geven om de triatlon succesvol uit te lopen is het belangrijk om de juiste stoffen binnen te krijgen.

Door gebruik te maken van sportvoeding kun je zorgen dat het lichaam geweldige prestaties kan leveren en je de wedstrijd zonder vervelende honger of een tekort aan energie uit zult lopen.

In dit artikel lees je alles over het inzetten van sportvoeding bij een triatlon.

Drie disciplines, drie energievereisten

De triatlon bestaat uit drie onderdelen: zwemmen, fietsen en lopen. Bij ieder onderdeel gebruikt het lichaam een andere hoeveelheid energie omdat het telkens gaat om een andere intensiteit. Door de sportvoeding bij een triatlon op te delen zorg je ervoor dat deze met maximale efficiëntie wordt ingezet.

Ga vol energie van start

Om bij het zwemmen succesvol van start te gaan is het belangrijk om voldoende energie te hebben. Neem daarom ruim vooraf aan de start een grote hoeveelheid energie in. Door 2 tot 3 uur van te voren een energierijke maaltijd te eten zorg je voor een goede basis aan energie om van start te gaan. Dit zal tijdens het zwemonderdeel veel schelen. Omdat zwemmen het enige onderdeel is waarbij het moeilijk is om tijdens het presteren voeding in te nemen is dit de beste strategie.

Probeer 30 tot 60 minuten voordat de triatlon start nog een flesje sportdrank of een energiegel binnen te spelen. Dit geeft het lichaam een extra hoeveelheid vocht en suikers bij de start.

Van het water naar de fiets

Na het zwemmen is het tijd om een lange afstand op de fiets af te leggen. Tijdens het fietsen heb je voldoende suikers nodig.

Wielrenners gebruiken vaak energiegels om voldoende energie binnen te krijgen. Dit is ook bij een triatlon een geweldig middel om het lichaam snel te voorzien van energie die zwaar nodig is. Omdat je lange tijd aan het fietsen bent en je continu moet focussen zullen gels een geweldige uitkomst zijn. Je kunt in enkele happen veel energie binnenkrijgen.

Probeer voor elke 30 tot 45 minuten op de fiets een enkele energiegel te nemen. Dit zal voor voldoende energie zorgen.

Vaak kiezen fietsers ervoor om energierepen te eten. Dit stilt niet alleen de honger maar biedt ook een snelle boost van energie. Je kunt deze repen efficiënt inzetten om beter te presteren.

Tijd om naar de finish te lopen

Als je aankomt bij het laatste onderdeel van de triatlon dan staat er nog een hele tocht te wachten.

Lopen zorgt voor een aanslag op de energie- en vochtreserves van het lichaam. Het is daarom belangrijk dat je regelmatig voor een aanvulling van deze reserves zorgt om het lichaam op topniveau te laten presteren.

Drink daarom regelmatig sportdrankjes die rijk zijn aan suikers. Omdat je al lange tijd op hoog tempo aan het presteren bent is het hierbij belangrijk om een hypertoon sportdrankje te nemen. Het gehalte suikerdeeltjes ligt bij deze samenstelling hoger en dit vocht is hierdoor beter geschikt om tijdens intensieve sporten in te nemen.