Wat zijn goede sportdranken voor een triathlon?

Kerrville Triathlon Festival 2013Een triathlon is een gigantische opdracht voor het lichaam. Het is daarom belangrijk om het lichaam voldoende voedingsstoffen te bieden om hierbij optimaal te presteren. Sportdranken zijn een handig middel om voor voldoende voedingsstoffen te zorgen en tegelijkertijd ook de vochtvoorraden bij te vullen.

Om maximaal gebruik te maken van deze drankjes is het belangrijk om een drankje te kiezen dat goed aansluit bij je lichaam en behoeftes. Je leest in dit artikel daarom welke sportdranken ideaal zijn voor een triathlon en hoe je deze zo efficiënt mogelijk kunt inzetten.

Sportdrank tijdens de triathlon

Het lichaam heeft tijdens de triathlon verschillende stoffen nodig. De primaire bron van energie is suiker. Door voldoende koolhydraten binnen te krijgen kun je ervoor zorgen dat het lichaam goed blijft presteren. Zwemmen, fietsen en hardlopen zijn activiteiten waarbij de energie in het lichaam snel opraakt. Met voldoende suikers blijft het lichaam nog lang doorgaan.

Isotone sportdranken zijn perfect voor een triathlon. Isotoon houdt in dat het vocht dezelfde hoeveel suikerdeeltjes bevat als ons bloed. Hiermee vul je op efficiënte wijze de hoeveelheid suikerdeeltjes in het bloed aan waardoor het lichaam goed blijft doorgaan.

Let daarom altijd op de verpakking van het sportdrankje dat je aanschaft. Bij sportdrankjes die isotoon zijn wordt dit op het etiket aangegeven. Zo kun je in één oogopslag zien of het drankje geschikt is om tijdens intensieve activiteiten te gebruiken.

Met de sportdrank zorg je er daarnaast ook voor dat je altijd voldoende vocht in je lichaam hebt. Omdat vocht in het lichaam door middel van zweten tijdens een triathlon snel afneemt is het belangrijk om regelmatig de voorraden aan te vullen. Isotone sportdrankjes helpen je tijdens een triathlon om door te gaan waar je normaal zou moeten stoppen omdat je voldoende suiker en vocht in je lichaam hebt.

Welke sportdrank is belangrijk na een triathlon?

Tijdens de triathlon heeft het lichaam vooral behoefte aan koolhydraten. Maar zodra je de tocht hebt afgemaakt is het tijd om het lichaam de juiste voedingsstoffen voor een efficiënt herstel te schenken.

De stoffen waar het lichaam op dat moment het meest behoefte aan zijn proteïnes, oftewel eiwitten. Eiwitten geven de spieren de juiste middelen om op maximale wijze te herstellen. De triathlon beschadigt de spieren aanzienlijk. Om te zorgen dat je weer snel fit bent is het daarom belangrijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen.

Let bij het kopen van deze sportdrank altijd goed op de voedingswaarde per 100ml. Let daarom goed op de hoeveelheid eiwitten per 100ml. Er wordt aangeraden om ongeveer 0,7 tot 1 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht binnen te krijgen. Weeg je 80 kilo dan moet je een drankje met 56 tot 80 gram eiwitten binnenkrijgen. Dit komt neer op 11 tot 16 gram eiwitten per 100ml voor een drankje van 0,5 liter.