7 voedingsbronnen vol calcium

Calcium in voeding

Calcium is nodig bij talloze processen in ons lichaam. De stof draagt bij aan sterkere botten en voorkomt kramp. Sporters kunnen daarom ook niet zonder calcium. Het is essentieel om voldoende van deze stof binnen te krijgen, de dagelijkse hoeveelheid ligt op 1000mg voor mannen en vrouwen.

Een groot aantal voedingssoorten bevat calcium, toch krijgen de meeste sporters hier weinig van binnen. In dit artikel vind je daarom 8 onmisbare soorten voeding met calcium.

Kaas

Hoe vaak eet jij mozzarella of kaas? De meeste sporters voegen deze belangrijke voeding niet toe aan hun voedingspatroon. Toch is het onmisbaar voor mensen, het bevat een grote hoeveelheid calcium. 100 gram mozzarella staat gelijk aan 1000mg calcium, dat is voldoende voor één dag! Voeg daarom mozzarella en andere kaassoorten toe aan het dieet.

Melk en yoghurt

Al vanaf jonge leeftijd leren we dat zuivel veel calcium bevat. Het is daarom ook onmisbaar in een dieet dat zich richt op een goede inname van deze stof. Een glas melk is gelijk aan een derde van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Een kom yoghurt biedt maar liefst 50% van de dagelijkse hoeveelheid.

Soja, en sojamelk

Eet je al regelmatig tofu of heb je dit nog niet toegevoegd aan het voedingspatroon? Voor een goede hoeveelheid calcium is het belangrijk om soja binnen te krijgen. Zo biedt een glas sojamelk 13% van de dagelijkse hoeveelheid en bevat 100 gram tofu ruim 35% van de dagelijkse hoeveelheid. 

Broccoli

Niet iedereen is fan van deze groene groente maar broccoli is onmisbaar is een goed en gezond dieet. De groente bevat niet alleen veel eiwitten maar is ook rijk aan calcium. 100 gram broccoli bevat ongeveer 8% van de dagelijkse hoeveelheid calcium en is slechts 60 calorieën. 

Rauwe of gekookte groene bonen

Bonen zijn onmisbaar in ons dieet, zo ook groene bonen. Bovendien zijn deze bonen ook nog eens bijzonder lekker. Met een handvol rauwe of gekookte groene bonen krijg je ruim 8% van de calcium binnen, daarbij is de groente laag in calorieën en bevat het talloze andere belangrijke stoffen zoals vocht. 

 Sardientjes in blik

Vis uit blik spreekt niet iedereen aan, toch kun je dit maar beter toevoegen aan jouw huidige dieet. Vis is rijk aan Omega 3, dit is een essentiële stof voor onze hersenen en helpt ons om goed na te denken. Daarbij bevat een enkel blikje sardientjes maar liefst 30% van de dagelijkse hoeveelheid calcium. Voeg het toe aan een salade of rijstgerecht en geniet van een gezonde maaltijd.