Avocado: een ideale snack

Rijpe gesneden avocado

Het dagelijkse voedingspatroon is van grote invloed op de prestaties die tijdens een training of wedstrijd kunnen worden geleverd. Hoe harder je voor iets traint hoe meer voeding je lichaam nodig heeft.

Avocado is een geweldige snack die perfect past in het voedingspatroon van sporters die veel trainen of regelmatig aan een wedstrijd deelnemen. Vooral sporters met een focus op gezonde voeding die rijk is aan talloze belangrijke stoffen hebben hier dagelijks behoefte aan.

In dit artikel lees je alles over avocado’s en de bijzondere werking hiervan.

Welke stoffen zitten er in avocado’s

Allereerst zijn avocado’s bijzonder rijk aan gezonde vetten en vezels. Deze zijn nodig om in het lichaam diverse processen uit te voeren. Vezels helpen om het bloedsuikergehalte op het juiste niveau te houden en zorgen dat het verteringsproces optimaal kan werken.

Het is bovendien rijk aan allerlei vitaminen, zoals vitamine K (gezonde botten), vitamine B (meer energie), vitamine C (goed voor de huid) en vitamine E (cholesterolverlaging). Kortom: het bevat alle stoffen die het lichaam goed kan gebruiken wanneer het gedurende de dag veel energie verbruikt.

Waarom zijn avocado’s onmisbaar?

Nu je weet welke stoffen er in avocado’s zitten lijkt het logisch dat veel mensen dit aan het dagelijkse dieet hebben toegevoegd. Het helpt om tientallen processen in het lichaam te activeren en te versterken zodat het lichaam sterker wordt en er betere prestaties geleverd kunnen worden.

Vooral in combinatie met andere gezonde voedingssoorten, zoals groenten, eieren en vlees is het een geweldige aanvulling. Bovendien is het zeer rijk aan smaak waardoor het een ideale toevoeging is voor vele recepten en ook als basis kan dienen voor een bepaald gerecht.

Hoe gezond zijn avocado’s?

De factor gezondheid moet een grote rol spelen in het voedingspatroon van een sporter. Hoe gezonder het voedingspatroon is hoe beter het lichaam prestaties kan leveren. Het heeft een grote invloed op het zenuwsysteem, draagt bij aan een versnelde omzetting van voeding naar energie en bevat onder andere koper, magnesium en kalium, welke allen belangrijk zijn om het lichaam te beschermen tegen ziektes en andere aandoeningen.

Hoe vaak moet je avocado eten?

Om zeker te zijn dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt is het slim om avocado aan het voedingspatroon toe te voegen. Het is echter niet nodig om elke dag een avocado te eten.

Door minimaal 1 à 2 gerechten per week met avocado te verrijken kun je al voor een groot effect zorgen. Doordat het zeer vitaminerijk is kun je er voor zorgen dat je elke dag voldoende vitaminen binnenkrijgt. Zo bevat het 26% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) vitamine K, 20% van de ADH van foliumzuur en 17% van de ADH vitamine C.
In combinatie met andere vitaminerijke vruchten is het dan ook een ideale toevoeging aan het dagelijkse dieet.

Voedingswaarden van avocado’s

Een echte sporter let natuurlijk ook op de voedingswaarde van het eten. Één avocado heeft de volgende voedingswaardes:
160 calorieën:

  • 2 gram proteïne
  • 15 gram vet
  • 9 gram koolhydraten waarvan 2 gram suiker
  • 0 gram zout

Avocado’s toevoegen aan het dieet

Los zijn de avocado’s al lekker maar als toevoeging aan andere gerechten komt de smaak pas echt tot zijn volle potentie.

Je kunt het toevoegen aan een boterham met vleeswaren en kaas, aan salades, een lekkere dip van maken of tot moes stampen en als broodbeleg gebruiken.

Behoefte aan een proteïnerijke maaltijd met veel gezonde voeding? Dan is een kip- of kalkoenburger met volkoren broodje, avocado, tomaat, uit, augurk en friet van zoete aardappel een lekker en eenvoudig te bereiden recept.