Groenten en fruit om beter te presteren

Bevrozen bosbessen

We worden elke dag om de oren geslagen met de zogenaamde superfoods, voedingsmiddelen met medicinale krachten die het risico op ziekte verminderen en algemene gezondheid te verbeteren.

Maar je moet daar niet al te ver voor zoeken. De natuur heeft er immers voor gezorgd dat heel veel groenten en fruit deze superkrachten hebben.  Ze werken als onstekingsremmers, ontgifters, verbeteraars van het hormonaal evenwicht of werken als antioxidant. Deze verbeteren niet alleen je metabolisme, maar helpen je ook betere prestaties te leveren.

Een korte selectie:

Gember: Aromatisch en pikant, gember is een natuurlijke ontstekingsremmer. Gember gaat misselijkheid tegen, versterkt het immuunsysteem en helpt de suikerniveaus in het bloed onder controle te houden. verse gember bevat meer gingerol, de onstekingsremmer, dan de gedroogde versie. Schil deze met een aardappelmesje en voeg een eetlepel toe aan smoothies, salades, soepen of thee.

Omega-3: Verminder ontsteking, verbeter je zenuwstelsel en cardiovasculaire gezondheid met lijnzaad, vette vis, spruiten, bloemkool, mosterdzaad, sojabonen of tofu. Omega 3 vetzuren zijn heel kwetsbaar voor vrije radicalen, zorg er dus voor dat je je voedsel op een donkere, luchtdichte en koele plaats bewaard. Probeer ten minste 500mg per dag aan omega-3 vetzuren binnen te krijgen (EPA en DHA zijn twee voorbeelden van omega 3 vetzuren).

Ananas: het bromelaïne extract in dit fruit werkt ontstekingsremmend, versterkt je immuniteit en werkt als anti oxidant. Ananas kan je drang naar zoet vervullen en helpt ook bij de vertering. Om het maximum aan anti-oxidanten eruit te halen, kies voor een rijpe ananas die zwaar is voor zijn grootte. Voor een snelle recuperatie na een training, voeg wat verse ananas toe aan je favoriete proteïne rijke smoothie.

Donkere bladgroenten: Boerenkool, spinazie, broccoli, peterselie, asperges, selderij, tomaten, snijbiet en prei zijn uitstekende bronnen van vitamine K. Zo zorgen deze bladgroenten voor een betere bloedstolling en ze activeren osteocalcine, een proteïne verantwoordelijk voor gezonde botten. Omdat vitamine K een in vet oplosbare voedingsstof is, maximaliseer je je voeding als je deze groenten combineert met gezonde vetten (olijfolie, noten, zaden of avocado).

Bessen: vers of diepgevroren, bessen zijn rijk aan anti-oxidanten, dragen ook bij tot gezonde hersenen en zijn ontstekingsremmend. Door hun lage glycemische index helpen ze de bloedsuiker onder controle te houden. Verder zijn ze rijk aan vitamine K, mangaan, vitamine C, vezels en koper. Je kan bessen toevoegen aan je favoriete smoothie of havermoutpap, of ze toevoegen aan je pannenkoek deeg.

Heb jij nog andere favoriete groenten of fruit met superfood eigenschappen? Laat het ons hieronder weten! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *