Het belang van magnesium bij het sporten

Tijdens het sporten is het belangrijk om voldoende stoffen binnen te krijgen, in het lichaam worden tijdens de intensieve inspanningen talloze processen geactiveerd waar jij de juiste voedingsstoffen voor moet hebben.

Magnesium is een essentiële stof voor sporters, het activeert talloze processen en helpt om betere prestaties te leveren. De stof beïnvloedt onze sportprestaties aanzienlijk. Het helpt onder andere bij een efficiënter gebruik van eiwitten en voorkomt dat je tijdens zware inspanningen last van kramp krijgt.

Magnesium is dus echt onmisbaar, maar wat maakt het nu zo belangrijk?

Magnesium en eiwitten

Als je regelmatig intensief sport dan weet je dat goede voeding de basis tot geweldige prestaties is. Hoe beter je voedingspatroon is afgestemd op de inspanningen hoe efficiënter je kunt presteren.

Iemand die een goede hoeveelheid eiwitten binnenkrijgt zorgt hiermee voor een goed herstel van de spieren en helpt het eigen lichaam om langer door te gaan waar het normaal zou stoppen.

Magnesium heeft invloed op hoe eiwitten zich vormen en speelt hierdoor een onmisbare rol in het lichaam van een sporter. Het bevordert de opbouw van eiwitten en helpt om spieren beter te herstellen na een intensieve inspanning.

Neem je regelmatig een eiwitshake ter bevordering van de groei van spieren? Dan is magnesium zelfs de meeste essentiële stof die het lichaam nodig heeft.

Uit onderzoek blijkt dat de shakes veel calcium bevatten en dat calcium bij mannen kan leiden tot prostaatkanker. Magnesium verkleint de kans op deze risico’s en is hierdoor een gezonde aanvulling op een voedingspatroon dat gericht is op een hoge inname van eiwitten uit shakes en zuivel.

Magnesium voor duursporters

Als je regelmatig een lange inspanning levert dan is het belangrijk om je goed voor te bereiden. Je eet vooraf voldoende en krijgt genoeg vocht binnen, maar sportvoeding ter bevordering van de prestaties worden vaak vergeten.

Magnesium laat de stofwisseling sneller werken en helpt zo om vet sneller om te zetten naar energie.

Als duursporter heb je behoefte aan voldoende energie tijdens de inspanning, vooral na een uur moet het lichaam hard werken om continu goede prestaties te leveren. In dat geval helpt magnesium om snel voldoende energie te krijgen en is het een goede toevoeging aan energierijke middelen die je al tijdens de inspanning inneemt. Zo worden de stoffen in energiegels en -drankjes sneller opgenomen wanneer je voldoende magnesium binnenkrijgt.

Hoeveel magnesium moet je binnenkrijgen?

Veel sporters weten graag exact hoeveel zij van iedere stof moeten binnenkrijgen, maar magnesium is een stof die niet snel kan worden overschrijden. Toch is het belangrijk om bij te houden hoeveel je per dag binnenkrijgt.

Sporters moeten ongeveer 350 tot 450 mg magnesium binnenkrijgen, voor vrouwen ligt deze hoeveelheid op 250 tot 350 mg. Natuurlijk is het ook afhankelijk van de prestaties die je levert. Ga je regelmatig lange tochten lopen dan is het slim om rond de 450 mg te blijven, sport je slechts 15 minuten per dag dan is 350 mg vaak al voldoende.

Pas de hoeveelheid aan op jouw inspanningen om de stof zo efficiënt mogelijk in te kunnen zetten, zo kun jij de prestaties op de juiste wijze verbeteren.

Ontdek welke voeding je kan eten om genoeg magnesium binnen te krijgen