Lekkere voeding vol magnesium

Spinazie zit vol magnesium

Voor atleten die het lichaam gezond willen houden, hun spieren willen onderhouden en willen beschikken over een goed immuunsysteem is magnesium een onmisbare stof. Er zijn meer dan 300 biologische processen in ons lichaam waar magnesium een onderdeel van uitmaakt.

Het is dan ook essentieel voor sporters die regelmatig intensief trainen. Je moet elke dag 400mg magnesium binnenkrijgen.

Maar welke voeding bevat een goede hoeveelheid van deze stof? In dit artikel lees je alles over voeding met magnesium.

Groenten die rijk zijn aan magnesium

Ieder voedingspatroon moet een goede basis aan groenten bevatten. Probeer bij iedere maaltijd ongeveer twee vuisten aan groenten binnen te krijgen.

Spinazie is een belangrijke bron van magnesium en bovendien zeer gezond. Het wordt snel door het lichaam verteerd zodat je binnen korte tijd de stoffen in de bladeren kunt gebruiken. Zowel gekookte als rauwe spinazie bevat magnesium, per 100 gram krijg je 80mg magnesium binnen.

Andere groenten die een hoge concentratie magnesium bevatten zijn bloemkool (40mg per 100 gram) en sperziebonen (30mg per 100 gram).

Bonen zijn bijzonder rijk aan magnesium

Al tienduizenden jaren bestaat het dieet van de mens uit bonen, noten, bladeren en vlees. De hoeveelheid bonen die wij tegenwoordig binnenkrijgen ligt relatief laag tegenover millennia geleden. Door bonen aan het voedingspatroon toe te voegen kun je veel magnesium binnenkrijgen en zorg je er bovendien voor dat je talloze andere belangrijke stoffen zoals eiwitten binnenkrijgt.

Witte bonen bevatten 60mg per 100 gram, linzen 40mg per 100 gram en kikkererwten 38mg per 100 gram.

Vergeet de granen niet

De meeste mensen eten elke dag een aantal boterhammen. Het biedt een hoge inname aan vezels en zorgt daarbij voor de benodigde energie. Maar granen worden nog voor talloze andere voeding gebruikt.

Zo kun je met zilvervliesrijst 44mg per 100 gram binnenkrijgen, bevat quinoa (uit Zuid-Amerika) 70mg magnesium per 100 gram en zorgt volkoren pasta voor 25mg per 100 gram.

Eet daarom regelmatig granen en probeer deze in bijna iedere maaltijd te verwerken. Eet bijvoorbeeld overdag een salade van spinazie met volkoren pasta of neem als ontbijt een lekkere kom havermout (28mg per 100 gram)

(Gedroogd) fruit is onmisbaar in een dieet

Bijna iedereen eet elke dag wel minimaal twee stuks fruit, het bevat veel vitaminen en is erg smaakvol.

Bananen zijn rijk aan magnesium, door twee bananen per dag te eten krijg je 64mg magnesium binnen. Maar niet alleen vers fruit is rijk aan deze stof, ook gedroogd fruit kan voor een goede boost zorgen.

Gedroogde abrikozen bevatten 53mg per 100 gram, rozijnen 35mg en dadels 40mg.

Elke dag even snoepen met donkere chocolade

Tegenwoordig kun je tientallen varianten chocolade in de winkel kopen, maar alleen chocolade die rijk is aan cacao is gezond voor je. Het bevat veel essentiële stoffen en is onmisbaar in een dieet dat draait om gezondheid, een goede hoeveelheid magnesium en waarin je af en toe gewoon wilt snoepen.

Want een klein stukje pure chocolade (meer dan 72% cacao) bevat maar liefst 100mg magnesium.

Koop je biologische chocolade met gedroogd fruit – zoals cranberry’s of blauwe bessen – dan loopt dit op tot ruim 110mg.