Pikant eten gelinkt aan langer leven

Chili pepers vol capsaïcine antioxidant

Pikant eten is geassocieerd met een lager risico op overlijden. Dit blijkt uit een nieuw Chinees onderzoek met meer dan 485 000 deelnemers.

Onderzoekers volgden de deelnemers voor meer dan zeven jaar.

Rekening houdend met de medische geschiedenis in de familie, leeftijd, studieniveau, diabetes, roken en andere variabelen, vonden ze dat pikant eten het risico op overlijden verlaagde.

Er waren drie groepen deelenemers:

  • Groep 1: Diegene die minder dan 1 keer per week pikant aten (vooral chili pepers)
  • Groep 2: Diegene die 1 tot 2 keer per week pikant aten – 10% minder risico op overlijden ivm groep 1
  • Groep 3: Diegene die 6 tot 7 tot zeven keer per week per week pikant aten – 14% minder risico op overlijden ivm groep 1

Vooral de kans op hart- en longaandoeningen en kankers was lager bij pikante eters.

De onderzoekers wijzen op de nood aan bijkomend onderzoek. Maar de meest waarschijnlijke verklaring voor deze bevinding gaat over het hoofdbestanddeel van chilipepers, capsaïcine.

Het is de stof die het branderig gevoel op de tong veroorzaakt.

Als je niet kikt op dit gevoel zijn er gelukkig nog heel wat extra voordelen van capsaïcine: dit branderig gevoel triggert de hersenen om meer endorfines af te scheiden, wat  pijnstillend werkt en een eurforiegevoel met zich kan meebrengen. Verder is capsaïcine ook een sterke anti-oxidant en een uitstekende onstekingsremmer.

Meer pikant in jouw maaltijden?

Té pikant eten kan voor velen van ons de darmwerking en stoelgang grondig verstoren.

Maar uit het onderzoek blijkt dat al 1 keer per week iets pikanter eten al de nodig voordelen heeft.

Welke voedingsstoffen kan jij in jouw maaltijden gebruiken om ze wat meer pit te geven?

Je kan verse pepers gebruiken zoals chilipepers, jalapeños of habaneros. Maar ook een goeie schuit pili-pili of cayennepeper aan een gerecht toevoegen kan wonderen doen.

Voor meer informatie over die onderzoek kan je de paper raadplegen.