Voeding vol natrium: 5 voorbeelden

natrium-zout-sportvoeding

Ga je regelmatig sporten dan zweet je veel. Dit zweet bestaat uit vocht en zout (natrium), het lichaam zorgt voor deze afscheiding om het lichaam af te koelen. Het is daarom belangrijk om voldoende natrium binnen te krijgen, dit helpt niet alleen bij het zweten maar zorgt er ook voor dat specifieke processen in het lichaam op de juiste manier kunnen worden voortgezet. Zorg er daarom voor dat je dieet uit voldoende voedingsstoffen met natrium bestaat zodat je goed kan zweten en ook alle andere processen in het lichaam blijven doorgaan.

Om zeker te zijn dat je voldoende natrium binnenkrijgt is het belangrijk om op te letten wat je binnenkrijgt. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ligt op 2500mg. In dit artikel vind je daarom 5 onmisbare soorten voeding voor natrium.

Vlees en vis

Van nature bevatten een groot aantal voedingssoorten al natrium, zo ook vlees en vis. Het is in deze gevallen dan ook niet nodig om nog extra zout toe te voegen, dit kan zelfs leiden tot een overmatige dosis natrium. Probeer elke dag een stuk vlees of vis te eten, over het algemeen is vis gezonder voor het lichaam omdat het onder andere Omega 3 bevat.

Vlees zoals kalkoenspek bevat een kwart van de dagelijkse hoeveelheid terwijl gerookte zalm ongeveer 20% bevat. Pas je dieet aan op de natriuminname door te kijken welke voedingsstoffen je voor de rest van de dag nodig hebt.

Kaas

Tijdens de productie van kaas wordt soms zout toegevoegd, toch bevat kaas van nature al veel zout en is het hierdoor een goede toevoeging aan het voedingspatroon.

Met 30 gram Parmezaanse kaas krijg je 15% van je dagelijkse hoeveelheid natrium binnen, 30 gram blauwe kaas biedt 10% van de dagelijkse hoeveelheid.

Augurken en zure groenten uit pot

Augurken zijn voor velen niet een voedingssoort die dagelijks worden ingenomen, toch zijn deze zure groenten en soortgelijke groenten onmisbaar in een dieet waarin je voldoende natrium binnenkrijgt. Augurken worden met komkommers gemaakt, deze worden lang in een zure substantie gelegd en nemen hierdoor alle stoffen op. Daarbij krimpen de komkommers ook tot de grootte van de augurken.

Een hele augurk, ongeveer 70 gram, bevat 30% van de dagelijkse hoeveelheid natrium.

Groenten uit blik

Om te zorgen dat de groenten in een blik lange tijd goed blijven wordt er natriumrijk vocht toegevoegd. Dit zorgt ervoor dat de groenten hun smaak behouden en daarbij ook lange tijd goed blijven. Je kunt dit dan ook gebruiken als ideale toevoeging voor een dieet waarin natrium centraal staat.

Een blik maïs bevat ongeveer 20% van de dagelijkse hoeveelheid en met een blik tomaten kun je maar liefst 50% van de dagelijkse hoeveelheid binnenkrijgen.

Geroosterde noten en zaden

Noten zijn onmisbaar in het dieet van een sporter, zorg er daarom voor dat je voldoende noten binnenkrijgt. Daarbij kun je zaden ook aan het voedingspatroon toevoegen.

Zonnebloempitten bevatten veel natrium, vaak is de buitenkant bedekt met zout. 30 Gram van de zaadjes zelf bevat 7% van de dagelijkse hoeveelheid natrium maar de zoute buitenkant verhoogt dit tot ruim 35%.