Wat is visolie en waarom heb je het nodig?

Het menselijk lichaam heeft behoefte aan een groot aantal soorten stoffen. Het is belangrijk om het lichaam daarom dagelijks aan te vullen met deze belangrijke voedingsstoffen. Vissen zitten vol vetten die belangrijk zijn en al miljoenen jaren door mensachtigen worden gegeten, ook vandaag de dag heeft dit nog invloed op ons meest efficiënte voedingspatroon.

Je kunt visolie als extra supplement innemen om zo te zorgen voor een snelle aanvulling van belangrijke stoffen. In dit artikel wordt daarom beschreven wat visolie zo belangrijk maakt en hoe je ervoor kunt zorgen dat je hier dagelijks voldoende van binnenkrijgt.

Wat is visolie?

Visolie is een supplement dat specifieke stoffen uit vissen biedt; EPA en DHA. Deze stoffen worden niet door ons lichaam aangemaakt maar zijn wel essentieel. Er kan worden gezorgd dat het lichaam specifieke stoffen omzet naar deze stoffen maar dit proces werkt niet altijd op de meest efficiënte manier. Het is daarom belangrijk om goed te letten op een voldoende inname. Normaal is het eten van vis al voldoende om voor de juiste hoeveelheid van deze stoffen te zorgen. Echter is ons dagelijkse voedingspatroon flink veranderd ten opzichte van honderden, duizenden en zelfs tienduizenden jaren geleden. Vis behoort niet meer zo vaak tot het dieet als het vroeger deed.

Visolie springt dus in op deze lagere hoeveelheid visconsumptie. Het is vandaag de dag moeilijk om goede vis te kopen, veel vissen worden lokaal bij grote bedrijven gegroeid en zijn hierdoor niet biologisch. Daarbij komt ook het probleem dat de kwaliteit van het water in de zee en oceanen steeds slechter wordt door de overmatige vervuiling hiervan. Het is dus slimmer om een supplement te nemen dan vis te eten omdat alle vervuiling waar de vissen mee te maken krijgen direct aan ons wordt doorgegeven wanneer wij vis eten.

Hoe werken EPA en DHA in visolie?

EPA is een vetzuur dat onze hersenen helpt om beter te functioneren. Zo is het eenvoudiger om met goede gedachte na te denken. Maar het heeft ook een belangrijke invloed op het hartritme, en vooral dit is voor sporters belangrijk. Voor DHA geldt hetzelfde. Uit onderzoek van The New England Journal of Medicine blijkt dat de stoffen bovendien het risico op hartfalen verkleinen bij zwaar- en duursporters.

Visolie bij het sporten

Nu je weet hoe belangrijk de stoffen in visolie zijn kun je het voedingspatroon aanpassen om te zorgen dat je voldoende van deze stoffen binnenkrijgt. Er zijn allerlei supplementen verkrijgbaar die je helpen om de dagelijkse hoeveelheid van EPA, DHA en omega-3 te stimuleren. Let bij deze supplementen wel altijd op dat deze ontgiftigd zijn, zoals eerder aangegeven is vis in zeeën en oceanen vandaag de dag niet van dezelfde kwaliteit door vervuiling. Als de visolie is ontgiftigd kun je hier geen nadelige gevolgen van ervaren.

Op de bijsluiter of verpakking van de visoliesupplementen staat altijd aangegeven hoe hoog de inname van deze supplementen ligt. Dit ligt gemiddeld op 1 à 2 capsules per dag, maar dit verschilt per merk en per concentratie stoffen in iedere capsule.