Welke vetten zijn essentieel voor het lichaam?

getty_rf_photo_of_salmon_on_grill

Veel mensen trainen op hun lichaamsbouw te verbeteren of enkele kilo’s te verliezen.

Dit is vaak het gevolg van een slecht voedingspatroon waarin onder meer verkeerde vetten worden gegeten. Er zijn allerlei soorten vetten die ons lichaam uit verschillende voedingssoorten haalt.

In dit artikel lees je alles over belangrijke vetten voor het lichaam en welke voeding je moet eten om deze binnen te krijgen.

Waarom vetten belangrijk zijn

Vet wordt vaak als iets negatiefs gezien. Voeding kan vet zijn, maar ook lichaamsvet heeft een negatieve reputatie. Toch is vet helemaal niet slecht voor het lichaam, veel vetten zijn zelfs essentieel en dragen bij aan een gezonder lichaam. Het helpt bij het bestrijden van ziektes, speelt een belangrijke rol bij talloze processen van het lichaam en heeft ook invloed op de samenstelling van het lichaam.

Een te laag vetpercentage is bijvoorbeeld weer slecht voor je gezondheid want dan ben je makkelijker vatbaar voor ziektes.

Vetten dragen bij aan een lange lijst van positieve processen, waaronder:

  • Het verlagen van stress en depressie
  • Stimuleren van de gezondheid van de huid
  • Sterkere concentratie en betere focus
  • Minder gewrichtspijn
  • Dragen bij aan een betere gezondheid
  • Beschermen het lichaam tegen ziektes
  • Zorgen voor een beter geheugen

De belangrijkste vetten

Onverzadigde vetten: enkelvoudig en meervoudig

Het cholesterol van je lichaam heeft invloed op je gezondheid. Een te hoog cholesterol heeft talloze vervelende gevolgen en brengt het lichaam in een slechte staat. Onverzadigde vetten dragen bij aan een lager cholesterol en zijn hierdoor onmisbaar in een dieet.

Deze vetten komen vooral voor in olie van olijven of maïs, maar ook noten bevatten deze vetten. Hierbij spreken we van enkelvoudig onverzadigd. 

Meervoudig onverzadigde vetten komen voor in zonnebloemolie. Deze hebben een insulineverlagende werking waardoor de kans op suikerziekte verlaagd wordt.

Om te zorgen voor voldoende onverzadigde vetten kun je beter olijfolie in plaats van boter gebruiken bij het koken. Daarbij is een salade met toegevoegde oliën een ideale aanvulling voor het dagelijkse voedingspatroon. Dit biedt een grote hoeveelheid vitaminen en je zorgt daarbij ook voor voldoende vetten.

Omega 3 vetzuren

Deze vetzuren vind je vooral in vis en zijn belangrijk voor het lichaam. Het heeft een groot effect op de werking van de hersenen. Zo presteren mensen die regelmatig omega 3 vetzuren binnenkrijgen beter op geheugentesten en andere intelligentietesten. 

Deze vetzuren komen voornamelijk voor in vissoorten zoals tonijn, zalm en haring; deze zijn bijzonder rijk aan omega 3. Je kunt deze daarom het beste toevoegen aan het wekelijkse dieet. Probeer je echter om calorieën te vermijden dan is het handig om omega 3-supplementen zoals visolie te nemen. Deze zijn vaak ook rijk aan omega 6, een ander belangrijk vet.

Omega 6 vetzuren

Deze vetzuren kun je uitsluitend via voeding binnenkrijgen, deze worden niet van nature door het lichaam aangemaakt. Net als omega 3 komt dit vet voornamelijk voor in vis.

Je kunt elke week enkele stukken vis eten of kiezen voor voedingssupplementen. Veel mensen kiezen voor supplementen door de grote vervuiling van de oceanen. Door de chemische stoffen gaat de kwaliteit van de vis achteruit en is vis ongezonder. De supplementen worden ontgiftigd waardoor deze chemische stoffen hier niet in voorkomen.