Welke voeding helpt om goed te slapen?

voeding-voor-goede-nachtrust-sporten

Slapen is een belangrijk element voor een sporter. Dit is het moment waarop het lichaam volledig tot rust komt en belangrijke processen uitvoert. Overdag is het lichaam actief met bewegen en wordt het verteringsproces verlaagd. Daarbij is de reparatie van spieren tijdens de dag ook niet maximaal uit te voeren omdat de meeste energie naar het bewegen gaat.

Bij een goede nachtrust kan het lichaam zichzelf weer voorzien van nieuwe energie en de spieren volledig herstellen. Het is goed om tussen de 8 en 10 uur per dag te slapen om het lichaam voldoende rust te geven. Dit kan een lange rustperiode in de nacht zijn of verdeeld worden tussen de dag en nacht.

Een warm glas melk wordt al tientallen jaren als ideale voeding voor het slapengaan aangeraden, maar er zijn nog talloze andere voedingsmiddelen die hetzelfde bieden.

In dit artikel lees je over enkele voedingsmiddelen die je helpen beter te slapen.

De beste voedingsmiddelen om te slapen

Kruidenthee met kamille

Kamille staat bekend om haar bijzondere werking bij de slaap. Dit kruid wordt al duizenden jaren gebruikt om slapeloosheid te genezen. Het wordt snel door het lichaam opgenomen. Een warme kop thee met kamille biedt een calorievrij drankje met een snel effect.

Drink ongeveer 30 tot 45 minuten voor het slapengaan een glas thee met kamille. Je kunt dit kopen in de supermarkt, maar ook een groot aantal theewinkels hebben dit in hun assortiment. Laat de thee 3 minuten trekken en voeg eventueel een klein beetje honing toe.

Kamille is goed te combineren met venkel; dit kruid heeft een goede werking op het verteringsproces en helpt voeding in de maag af te breken.

Havermout met warme melk

Een koolhydraatrijke snack met een goede werking. Havermout is erg goed voor het lichaam en in combinatie met warme melk is het een prettige aanvulling op het voedingspatroon. De granen worden op een rustig tempo verteerd, zo voorkom je dat je gedurende de slaap wakker wordt met een hoog gehalte suiker in het bloed.

Serotonine is een stof die vrijkomt na het eten van koolhydraten en komt dus voor het slapengaan en tijdens het slapen vrij in het lichaam. Deze stof staat erom bekend dat het de stressniveau’s verlaagt en dat het lichaam dus erg kalm is. Zo val je gemakkelijker in slaap en kun je ook beter rusten.

Druiven voor een goede nachtrust

Als je moeite hebt om in slaap te vallen dan is het slim om net voor het slapengaan een handjevol druiven te eten. De druiven bieden een perfecte toevoeging aan het dieet en zorgen er bovendien voor dat je snel vol zit.

De vochtrijke vruchten worden snel door het lichaam opgenomen en geven een boost van koolhydraten. Dit zorgt voor meer serotonine in het lichaam zodat je gemakkelijker in slaap valt en ook langer zult blijven slapen.

Handje pinda’s of een lepel pindakaas

Een handje biologische pinda’s of een schepje biologische pindakaas is een prettige snack voor het slapengaan. Let wel op: het is zeer rijk aan calorieën en het is hierdoor beter om dit in kleine hoeveelheden te eten.

Eet geen standaard pinda’s uit de supermarkt maar probeer ongezouten en ongeroosterde pinda’s te eten.

Pindakaas uit de supermarkt bevat vaak toegevoegde suikers en veel zout, probeer daarom altijd de biologische variant te nemen die geen toegevoegde suikers bevat.