Energiegels tijdens het wielrennen

Energiegel tijdens wielrennen

Een wielertocht vereist veel van het lichaam. Het is daarom nodig om regelmatig de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen om zo de beste tijden en afstanden te rijden.

Er zijn talloze middelen die je kunnen helpen wanneer je erop uitgaat op de fiets. Sportdrankjes en energierepen worden al tijden gebruikt in de wielerwereld. Recentelijk zijn er ook energiegels op de markt gebracht. Hier zit energie handig verpakt zodat je binnen korte tijd weer voldoende kracht hebt om door te gaan.

Lees meer

Koolhydraten bij het fietsen

koolhydraten bij het fietsenTijdens het fietsen heb je behoefte aan voldoende energie en genoeg voedingsstoffen die helpen om betere prestaties te leveren. Koolhydraten spelen een ontzettend grote rol tijdens een fietstocht. Door een goede inname aan koolhydraten wordt het lichaam actiever en kun je het langer volhouden.

Maar waarom spelen deze zo’n grote rol en hoeveel koolhydraten heb je nu precies nodig tijdens het fietsen of wielrennen? Je leest het in dit artikel.

Lees meer

Sportvoedingsadvies bij wielrennen

Sportvoedingsadvies

Wielrennen is een geweldige sport die veel vraagt van het lichaam. Je ervaart tijdens een fietstocht vaak honger en dorst.

Aan het eind van een fietstraining is het daarom slim om de juiste voeding en voldoende vocht binnen te krijgen.

Afhankelijk van je lichaamsbouw en prestaties heeft het lichaam bepaalde stoffen nodig. Er zijn talloze manieren waarmee je goed advies kunt inwinnen op het gebied van sportvoeding.

In dit artikel vind je 3 plaatsen waar je trainingsgericht advies bij sportvoeding.

Lees meer

De sportvoeding van professionele wielrenners

Sportvoeding in de Ronde van Frankrijk

Tijdens de zomermaanden worden er heel wat grote wielerrondes gereden. De Ronde van Frankrijk blijft voor velen het hoogtepunt en is iedere zomer weer gevuld met prachtige wedstrijden waar de beste renners op aarde strijden voor de overwinning.

De wielrenners moeten op een dergelijk toernooi geweldige prestaties behalen, hiervoor gebruiken zij sportvoeding die op efficiënte wijze wordt ingezet. De verschillende teams en wielrenners gebruiken allerlei voedingsproducten om het lichaam te versterken en een betere inzet te leveren.

In dit artikel lees je meer over de verschillende soorten sportvoeding die professionele wielrenners gebruiken.

Lees meer

Sportvoeding bij het fietsen

Fietsers in de bergen

De prestaties die je behaalt tijdens een fietstocht zijn afhankelijk van de hoeveelheid energie die je in je lijf hebt. Door vooraf en tijdens de tocht de juiste stoffen binnen te krijgen kun je de prestaties verbeteren.

Er zijn verschillende soorten sportvoeding verkrijgbaar, er zijn diverse merken die zich specifiek op het fietsen hebben gericht. Ook amateur wielrenners hebben baat bij het gebruiken van sportvoeding.

In dit artikel lees je alles over goede sportvoeding bij het fietsen.

Lees meer

Beste sportdrank tijdens het wielrennen?

sportdrank-kiezen

 

Een lange fietstocht vraagt veel energie van het lichaam. De spieren worden constant aangesproken om goede prestaties te leveren. Daarom is het nodig om het lichaam de juiste stoffen te geven om weer op een goede manier te herstellen.

Het lichaam heeft vooral stoffen nodig die de energievoorraad verhogen en de spieren repareren. Suikers en eiwitten leveren wat het lichaam na een trainingssessie nodig heeft. Een sportdrank rijk aan suikers en eiwitten levert veel energie en zorgt daarbij ook voor een snelle reparatie van de spieren. Het lichaam herstelt dankzij deze sportdranken sneller.

Lees meer

Zorgen sportrepen bij het wielrennen voor goede energie?

Sportrepen tijdens het wielrennen

Je maakt tijdens een fietstocht flink gebruik van de beenspieren. Deze spieren hebben veel energie nodig om constant op topniveau te presteren. Je moet daarom zorgen dat je tijdens de tocht voldoende suikers en eiwitten binnenkrijgt. Suikers bieden snelle energie terwijl eiwitten helpen om na de sessie de spieren te repareren.

Je kunt tijdens het wielrennen sportrepen eten om de benodigde energie te krijgen om constant op topniveau te presteren. De repen worden redelijk snel opgenomen door het lichaam waardoor deze al snel voor de gewenste energie zullen zorgen.

Lees meer

Proteïne shakes na het fietsen

Proteïne shake na het fietsen

 

Tijdens het fietsen gebruiken de spieren veel energie. Na een krachtige workout heeft het lichaam behoefte aan voedingsstoffen om de spieren te herstellen. De workout zorgt voor kleine scheurtjes en lichte schade aan de spieren.

Vaak worden suikerige drankjes voorgesteld als juist middel om weer op kracht te komen, toch blijken dit niet de juiste drankjes te zijn om de schade te herstellen.

Na een stevige inspanning hebben de spieren juist behoefte aan eiwitten, dit zijn de bouwstoffen voor onze spieren. Deze eiwitten repareren de schade aan de spieren. Proteïne shakes zijn na het fietsen ideaal om snel een flinke dosis eiwitten binnen te krijgen, en dus sneller te recupereren.

Lees meer

Hydrateren bij meer dan 40 graden: de Vuelta

Vuelta - Etappe 3

Tijdens de Vuelta gaat het er soms heet aan toe. Tijdens de derde etappe werden er temperaturen van meer dan 40 graden genoteerd.

Bij intense prestaties moet je genoeg vocht en elektrolyten opnemen om je vochtbalans op peil te houden. Maar dat soort van weer vraagt om extra maatregelen om gehydrateert te blijven.

Sportdirecteur van BMC Racing Valerio Piva zei dat hij meer dan 200 bidons met Elite PowerBar sportdrank uitdeelde tijdens de vijf uur durende race.

Lees meer