Beste sportdrank tijdens het wielrennen?

sportdrank-kiezen

 

Een lange fietstocht vraagt veel energie van het lichaam. De spieren worden constant aangesproken om goede prestaties te leveren. Daarom is het nodig om het lichaam de juiste stoffen te geven om weer op een goede manier te herstellen.

Het lichaam heeft vooral stoffen nodig die de energievoorraad verhogen en de spieren repareren. Suikers en eiwitten leveren wat het lichaam na een trainingssessie nodig heeft. Een sportdrank rijk aan suikers en eiwitten levert veel energie en zorgt daarbij ook voor een snelle reparatie van de spieren. Het lichaam herstelt dankzij deze sportdranken sneller.

Waar bestaan sportdranken uit?

De basis van een sportdrank is water. Tijdens een fietssessie verliest het lichaam veel vocht doordat je zweet. Dit zweet bestaat uit water en bevat zout. Het is daarom belangrijk om tijdens het wielrennen altijd water bij je te hebben. Maar ook na het fietsen moet het vochtgehalte hersteld worden.

Een sportdrank bestaat uit water met toegevoegd zout en suiker. Afhankelijk van de hoeveelheid zout en suiker wordt bepaald wat voor soort sportdrank het is. We gebruiken hiervoor de term osmolaliteit. Het gehalte zout en suikers in drankjes wordt vergeleken met het gehalte in het bloed. Sportdranken met een lagere osmolaliteit dan het bloed noemen we hypotoon en dranken met een hogere osmolaliteit worden hypertoon genoemd. Maar er zijn ook dranken die hetzelfde gehalte dan het bloed hebben, en dat is wat je nodig hebt na het wielrennen.

Isotone sportdranken hebben hetzelfde gehalte zout en suiker als het bloed. Dit is dan ook precies wat je nodig hebt. Deze sportdranken bevatten per 0,5 liter 20 tot 40 gram suikers en worden snel opgenomen door het lichaam. Ditzelfde geldt voor hypotone dranken, maar daarentegen hypertone dranken worden minder eenvoudig opgenomen. Na een fiets- of wielrensessie is het slim om een drankje van 0,5 liter met 30 tot 40 gram suikers te drinken.

Waar haal je isotone sportdrankjes?

Je kunt de isotone sportdranken bij de meeste sportvoedingswinkels kopen. Let op de ingrediënten die op de flesjes worden genoemd. Je wilt flesjes met een goed zout- en suikergehalte. Er zijn allerlei verschillende soorten drankjes op de markt verkrijgbaar, veel drankjes hebben extra toegevoegde stoffen zoals vitamines en mineralen. Je hoeft hier niet op te letten, deze drankjes leveren dezelfde prestaties als drankjes die alleen het gewenste zout- en suikergehalte bevatten. Er zijn daarnaast ook talloze smaken verkrijgbaar. Het is slim om tijdens de aankoop op de smaken te letten. Koop altijd een drankje met een smaak die je bevalt. Dit maakt het makkelijker om alles op te drinken.

Moet je de isotone drankjes kopen?

Nee, je kunt de drankjes ook heel eenvoudig zelf maken. Er is een eenvoudige methode om het te maken. Als basis heb je een suikerrijke drank nodig. Gebruik hiervoor appelsap of siroop. Vul een glas of beker van 0,5 liter voor een kwart met de suikerdrank. Doe vervolgens een klein beetje zout in de beker. Vul het glas of de beker voor de rest met water. Het drankje dat je hiermee maakt is een geweldige isotone drank.