Proteïne shakes na het fietsen

Proteïne shake na het fietsen

 

Tijdens het fietsen gebruiken de spieren veel energie. Na een krachtige workout heeft het lichaam behoefte aan voedingsstoffen om de spieren te herstellen. De workout zorgt voor kleine scheurtjes en lichte schade aan de spieren.

Vaak worden suikerige drankjes voorgesteld als juist middel om weer op kracht te komen, toch blijken dit niet de juiste drankjes te zijn om de schade te herstellen.

Na een stevige inspanning hebben de spieren juist behoefte aan eiwitten, dit zijn de bouwstoffen voor onze spieren. Deze eiwitten repareren de schade aan de spieren. Proteïne shakes zijn na het fietsen ideaal om snel een flinke dosis eiwitten binnen te krijgen, en dus sneller te recupereren.

Proteïne shakes zorgen voor snel herstel

Eiwitten zijn nodig om spieren te laten groeien. Als je je spieren veel gebruikt dan is het belangrijk om regelmatig een goede dosis eiwitten in te nemen. Een proteïne shake bevat gemiddeld ruim 40 gram eiwitten, dit is voldoende om de spieren te laten herstellen van een stevige rit en tegelijkertijd te zorgen dat de spieren groter worden.

Proteïne shakes zorgen tegelijk  ook voor een goede vochtinname. De shakes bevatten minimaal een halve liter water. Na een intense fietstocht is het belangrijk om voldoende vocht in te nemen, zo voorkom je dat je lichaam uitdroogt en hierdoor minder goed kan herstellen.

Onderzoek naar drankjes na het fietsen

In 2008 is er door Canadese sportwetenschappers een onderzoek gestart waarin het belang van eiwitten na een fietstocht is getest. Hieruit is gebleken dat proteïne shakes voor een beter herstel zorgen dan suikerrijke drankjes zoals AA, Aquarius en Extran.

Na de inspanning heeft het lichaam eiwitten nodig, de suikerrijke drankjes bevatten voornamelijk koolhydraten en voldoen hierdoor niet aan de eisen die het lichaam heeft. Drankjes met veel eiwitten en een lagere hoeveel koolhydraten zorgen juist voor een goed herstel en helpen spieren om op de juiste wijze tot rust te komen.

Het onderzoek wees uit dat fietsers en wielrenners na een uur fietsen meer baat hebben aan proteïne shakes dan sportdranken. Het herstel is beter en de lichamen van de sporters worden hierdoor sneller weer  fit. Het onderzoek is een momentopname maar de uitkomst belooft op lange termijn flink wat voordelen. Als een fietser na iedere langdurige krachtige inspanning een proteïne shake drinkt herstellen spieren goed en wordt gezorgd dat de spieren steeds groter worden.

Voor- en nadelen van proteïne shakes

Het drinken van deze shakes heeft dus een positieve invloed op het lichaam. Door de spieren beter te laten herstellen wordt het lichaam fitter en zullen spieren beter kunnen groeien. Hieronder staan enkele voor- en nadelen van proteïne shakes voor fietsers.

Voordelen van de shakes

  • Snel te maken (nog geen minuut)
  • Direct na een trainingssessie op te drinken
  • Ruim een halve liter vocht per proteïne shake
  • Meer dan 40 gram eiwitten per shake (dit is gelijk aan 10 eieren)
  • Sluit aan bij de normale dagelijkse voeding
  • Herstelt meer dan alleen de beenspieren
  • Ook geschikt om na andere sporten te drinken

Nadelen van de shakes

  • Proteïne shakes zijn vrij prijzig
  • Sommige shakes bevatten veel cholesterol
  • Teveel eiwitten als het bij een eiwitrijk dieet wordt genomen