Sportvoeding bij het fietsen

Fietsers in de bergen

De prestaties die je behaalt tijdens een fietstocht zijn afhankelijk van de hoeveelheid energie die je in je lijf hebt. Door vooraf en tijdens de tocht de juiste stoffen binnen te krijgen kun je de prestaties verbeteren.

Er zijn verschillende soorten sportvoeding verkrijgbaar, er zijn diverse merken die zich specifiek op het fietsen hebben gericht. Ook amateur wielrenners hebben baat bij het gebruiken van sportvoeding.

In dit artikel lees je alles over goede sportvoeding bij het fietsen.

Welke sportvoeding is verkrijgbaar?

Voor het fietsen zijn poeders, drankjes, repen, gels en nog meer producten verkrijgbaar. Hieronder wordt ieder product verder uitgelegd:

  • Sportpoeders – Bij fietsen heb je behoefte aan voldoende koolhydraten waarmee je lange afstanden kunt behalen. Achteraf heeft het lichaam eiwitten nodig om de spieren te herstellen. Er zijn sportpoeders met een hoog gehalte koolhydraten of eiwitten en poeders die van beiden een hoog gehalte bevatten. Schep het poeder in een glas water of melk en roer om het poeder goed te mengen. Neem een uur voor de training een koolhydraatdrankje en na de fietstraining of -tocht een drankje met eiwitpoeder. 
  • Sportdranken – Enkele merken hebben vloeibare sportvoeding in flesjes van 0,3 of 0,5 liter. Deze drankjes bevatten benodigde stoffen om geweldige prestaties te leveren. De vloeibare sportvoeding is rijk aan koolhydraten en eiwitten waardoor het tijdens de tocht voldoende energie geeft en achteraf helpt om de spieren te herstellen.
  • Energierepen – Als je onderweg bent krijg je regelmatig honger. Een fietstocht vereist veel energie van het lichaam en versnelt het metabolisme. Met een energiereep kun je snel suikers binnenkrijgen die in korte tijd door het lichaam worden opgenomen. Zo verdwijnt niet alleen het hongergevoel maar krijg je ook weer een energieboost. Je kunt de sportrepen voor een fietstocht of onderweg eten. Deze zijn vaak individueel verpakt. Je kunt deze dus erg gemakkelijk meenemen.
  • Energiegels – Deze gels zijn een nieuwe toevoeging aan het assortiment van een groot aantal merken die sportvoeding produceren. Energy-gel bestaat uit suikers, vitaminen en mineralen die je tijdens een fietstocht goed kunt gebruiken. De gel is handig verpakt waardoor je het ook onderweg zeer gemakkelijk kunt openen en innemen. Je kunt de gel ook vooraf aan een fietstocht innemen.

Wat is nu het beste merk voor sportvoeding?

Ben je van plan om sportvoeding toe te voegen aan je huidige voedingspatroon om beter op de fiets te presteren? In dat geval heb je een groot aantal opties.

Achterhaal eerst waar je voorkeur naar uitgaat, heb je liever vooraf een sportreep, onderweg een energy-gel of alleen achteraf een proteïneshake? Op basis daarvan kun je op zoek naar producten van de grote merken.

SIS produceert drankjes, repen, gels en daarbij nog andere soorten sportvoeding.

Born heeft een ruim assortiment aan repen en drankjes.

Sportvoeding van het merk PeptiPlus is vooral in de vorm van poeders uit blikken of uit doosjes.

Ieder merk heeft een eigen specialiteit bij het produceren van de sportvoeding. Waar het ene merk zich richt op het bereiken van een hoog gehalte aan eiwitten richt het andere merk zich juist weer vooral op koolhydraten. Ga na wat je lichaam voor, tijdens of na de training het meest nodig hebt en koop op basis daarvan goede sportvoeding.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *