Zorgen sportrepen bij het wielrennen voor goede energie?

Sportrepen tijdens het wielrennen

Je maakt tijdens een fietstocht flink gebruik van de beenspieren. Deze spieren hebben veel energie nodig om constant op topniveau te presteren. Je moet daarom zorgen dat je tijdens de tocht voldoende suikers en eiwitten binnenkrijgt. Suikers bieden snelle energie terwijl eiwitten helpen om na de sessie de spieren te repareren.

Je kunt tijdens het wielrennen sportrepen eten om de benodigde energie te krijgen om constant op topniveau te presteren. De repen worden redelijk snel opgenomen door het lichaam waardoor deze al snel voor de gewenste energie zullen zorgen.

Wat voor sportrepen zijn er?

Er zijn talloze sportrepen verkrijgbaar, van proteïnerepen tot chocoladerepen. Hieronder lees je welke repen je kunt kopen en welke stoffen deze bevatten.

Notenrepen

Deze sportrepen worden gemaakt met allerlei verschillende noten die aan elkaar worden geplakt met natuurlijke suikerlijm. De noten zorgen voor snelle energie en de suiker waarmee de noten aan elkaar plakken zorgt nog voor die extra boost.

Proteïnerepen

Sportrepen rijk aan proteïnes of eiwitten zorgen na een tocht voor de benodigde proteïne die het lichaam nodig heeft om de spieren weer te repareren. Een fietstocht zorgt voor minuscule scheurtjes in je spieren. Proteïnerepen zijn ideaal om deze schade te repareren.

Chocoladerepen

Repen met een hoog cacaogehalte zijn niet ongezond en zelfs goed voor het lichaam. Pure repen met 75 tot 80 procent cacao bieden een zoete snack die zorgt voor snelle energie. Repen met dit cacaogehalte die ook noten bevatten zijn nog beter. De noten bieden net als de chocolade snelle energie. Eet voor en tijdens de sessie regelmatig een stukje van de reep om de energie weer aan te vullen.

Energierepen

Isostar en Maxim hebben beiden een lijn energierepen. Deze ‘high energy bars’ bieden snelle energie waardoor je tijdens een sessie betere prestaties kunt leveren. De repen zijn rijk aan koolhydraten en suikers. Beide merken hebben verschillende smaken uitgebracht, zoals chocolade, banaan en aardbei. Je kunt deze reep ook ongeveer 30 minuten voor de training nemen om gedurende de training genoeg energie te hebben.

Welke sportrepen zorgen voor de gewenste energie?

Je wilt tijdens een training goed presteren. Door een sportreep te eten kun je ervoor zorgen dat je beter presteert. Het is afhankelijk van je eigen doelen welke reep het beste is.

Wanneer je voor een training een hoge energie-inname wilt kun je kiezen voor de chocolade- en energierepen. Deze repen zijn rijk aan suikers en zullen het lichaam veel energie geven.

Tijdens het fietsen kun je het beste kiezen voor de notenrepen of de chocoladerepen die ook noten bevatten. De noten bieden snelle energie die tijdens een sessie erg welkom is.

Wil je liever de beenspieren snel laten groeien dan is het slim om na de training een proteïnereep te eten. Deze reep biedt de benodigde eiwitten om de spieren te repareren.

Het is ook mogelijk om meer dan één reep per training te nemen. Zo kun je voor de training een energiereep eten om voldoende energie tijdens de tocht te hebben en later een proteïnereep eten om de suikers en eiwitten aan te vullen.